چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی با مادران دارای کودکان عادی پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی - علی مقایسه ای است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان دختر و پسر مشغول تحصیل در مدارس استثنایی و مادران دانش آموزان عادی شهر کرمانشاه بودند. نمونه آماری در این پژوهش تعداد 50 نفر از مادران دارای فرزند معلول و عقب مانده ذهنی و 70 نفر از مادران دارای فرزندان عادی شهر کرمانشاه بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس دلبستگی بزرگسال و طرحوارههای ناسازگار یونگ ( 1990) بود.یافته ها نشان داد، بین طرحوارههای ناسازگار اولیه، در مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی با مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ایمن وناایمن دوسوگرا در مادران دارای کودکان عقبمانده ذهنی با مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی، در مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی با مادران دارای کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خانوادههای کودکان با نارسایی هوشی تحولی، استرس فزایندهای را تجربه میکنند که از آن جمله میتوان به عدم سلامت جسمی، کندی رشد، نیاز به امکانات ویژه اعم از مراقبت جسمی، درمانی و آموزشی، مشکلات خانوادگی، شامل ناکامیها و آرزوها و رویاهای برباد رفته، تحمل سرزنش های دیگران، احساس خجالت و پنهان کردن کودک، محدودیت فعالیتهای خانواده، مسائل مالی و ... اشاره کرد که تمامی این عوامل، استرس بسیاری بر خانواده، به ویژه مادر، تحمیل میکند.
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب کودکی که در محیط اولیه زندگی خود از ثبات، تفاهم و عشق محروم است، در ارضای نیازهای خود با ناکامی مواجه میشود، همچنین محافظت بیش از حد والدین به رفاه و آسایش کودک نیز احتمال شکل گیری طرحوارههای ناکارآمد را در کودک افزایش میدهد (شهامتی، ثابتی، رضوانی، 1389)، این طرحوارههای ناکارآمد بدون تاثیر در روابط و رفتار شخصی به صورت نهفته باقی میماند تا زمانیکه یک افزایش در پریشانی و فشار روانی سبب فعال شدن طرحوارهها شود (بسمانس، بریت، ون ولی برکت، 2010) منشاء این طرحوارهها: الف: نیازهای هیجانی اصلی شامل: 1- دلبستگی ایمن به دیگران 2 -خودگردانی، کفایت 3 - آزادی در بیان نیازها و هیجان سالم 4 - خودانگیختگی و تفریح 5- محدودیتهای واقع بینانه و Liberman Young Piaget Schema Virgil zeiglar-Hill,Green,Arnau,Sisemore & Myers Bosmans , Braet & Van Vlierberghe خویشتنداری (یانگ، کلاسکو، 2007)، ب: تجارب اولیه زندگی (اسکین، 2007)، ج: خلق و خوی هیجانی است (کیناست، فورستر، 2008).
بنابراین باتوجه به میانگین نمرات سبک دلبستگی نا ایمن دوسوگرا مادران دارای کودکان عادی 63/29 از میانگین نمرات سبک دلبستگی نا ایمن دوسوگرا مادران دارای کودکان عقبمانده ذهنی 88/26 بیشتر است، نشان میدهد که مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی از سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا بیشتری برخوردار هستند بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داده است: بین طرحوارههای ناسازگار اولیه، در مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی با مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد."