Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فمینیسم در مجموعه داستان «عشق روی چاکرای دوم» اثر ناتاشا امیری

نویسنده:

(15 صفحه - از 45 تا 59)

فمینیسم به عنوان جریانی اجتماعی، به تدریج در دل ادبیات نیز راه یافت و از آن رو که انعکاس دهنده تمایلات، خواستها، دغدغهها و رنجهای زنان اجتماع است، حوزه تاثیر آن از متن به فرامتن و اجتماع گسترش می یابد. پس از اولین تلاشهای زنان برای بازتاب جهان و زبان خاص خود در آثار ادبی، با وجود مخالف و انکار برخی از منتقدان، ادبیاتی زنانه پدید آمده است که ویژگیهای منحصر به از ناتاشا امیری یکی از آثار داستانی فارسی » عشق روی چاکرای دوم « خود را دارد. مجموعه داستان دهه هشتاد به شمار میآید که اغلب داستانهایش درباره زنان و دغدغههای آنهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نویسنده در اغلب داستانهای این مجموعه، جهان و زبانی زنانه خلق کرده است که از منظر مفاهیم فمینیستی و بررسی صبغه های فمینیستی آن قابل بحث و بررسی است و از آن رو که شخصیتهای این داستانها، آدمهای معمولی و معاصر ما هستند، تاثیر عمیقی در باورپذیری آنها برای مخاطب برجاینهادهاست.

خلاصه ماشینی:

"همه جا ردپایی از آن دیده می‌شود»(رابینز،10:1389) بیش از صد و پنجاه سال است که جنبش‌های فمینیستی جهان و زنان متفکر و اندیشمند، برای تأیید و تثبیت معنای زن به عنوان موجودی خود‌مختار و آزاد و کسب حقوق او در فضاهای عمومی و خصوصی مبارزه می‌کنند و «امروزه بعد از گذشت صد و پنجاه سال، فمینیسم فراسوی برخوردهای حزبی و ایدئولوژیک تبدیل به شیوه‌ای از تفکر اجتماعی شده است»(حقدار،103:1380). در این داستان آنچه که بیش از هر چیز بر آن تأکید می‌شود، جراحی‌های زیبایی شخصیت اصلی داستان برای جذب همسر (مرد) است، از دیدگاه فمینیست‌ها این امر ریشه در عدم اعتماد به نفس زنان دارد که از طریق تبلیغات و رسانه‌های مرد‌سالار، دایما به زنان گوشزد می‌شود که اگر می‌خواهید روابط عاطفی عمیق‌تری داشته باشید باید پیش از هر چیز، ظاهری زیبا و فریبنده داشته‌باشید. در این داستان، نه تنها دیدگاه مردستیزی وجود ندارد بلکه با مطرح کردن شخصیت هایی همچون سردار جنگل و همچنین پدر خانواده نگاه مثبتی به مردها و روابط عاطفی دارد که البته شخصیت اصلی داستان به دلیل نقص جسمی از درک این لذت محروم مانده است. گرچه شخصیت اصلی این داستان، همچون شارلوت گیلمن خانواده را نهاد پستی نمی‌داند، اما او نیز مادری را حسی غریزی می‌داند که البته وابستگی‌هایی برای او ایجاد کرده که چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر آن‌ها برایش باقی نمی‌گذارد رادیکال فمینیست‌ها، بیش از هر چیز بر احساسات و روابط شخصی تکیه دارد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.