چکیده:
محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات به صورتی صحیح و واقعی از اهداف اصلی حسابداری
مدیریت بوده است و در سال های اخیر با توسعه شتابان فعالیت های تجاری و رقابتی تر شدن بازارها
و فعالیت های تولیدی و تجاری این وظیفه پررنگ تر شده است. شواهد و نتایج بسیاری نشان داده اند
که سیستم های سنتی بهای تمام شده قادر به ارایه اطلاعات )بهای تمام شده( صحیح نمی باشند و
نمی توان با اتکا و اعتماد صرف به آنها به فعالیت در بازارهای رقابتی پرداخت. در این راستا دانش
حسابداری به طراحی و توسعه سیستم های نوینی از قبیل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت
پرداخت که تاکید بر تخصیص صحیح و واقعی تر هزینه های غیر مستقیم دارد .پژوهش های متعددی
پیرامون نتایج حاصل از این سیستم در بنگاه های تولیدی پرداخته و تقریبا همگی آن ها به دفاع از
این سیستم و نتایج حاصل از آن پرداخته اند. در این تحقیق به بررسی نتایج حاصل از استقرار این
سیستم در یک دانشکده سما واحد اهواز پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که امکان
شناسایی فعالیت ها، محرک هزینه و منابع سربار در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سما وجود دارد. در
دانشگاه آزاد اسلامی سما و سایر واحدها و مراکز می توان هزینه های سربار مستقیم و غیر مستقیم را
بر حسب هر یک از عناوین حساب یا منابع سربار تفکیک و محاسبه کرد. از بین رشته های تحصیلی علوم انسانی در سال تحصیلی94-95 رشته حسابداری تمام وقت به دلیل تعداد زیاد دانشجویان از کمترین قیمت تمام شده برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"برای دستیابی به این هدف و دارا بودن اطلاعاتی در زمینه هزینه های صرف شده و میزان اثربخشی آن ها، می بایستی از یک سیستم هزینه یابی نوین استفاده نمود که بتواند با شناسایی ساختار هزینه ها، علاوه بر محاسبه Costing Systems Cost Activity Based Costing Education Islamic Azad University بهای تمام شده خدمات آموزشی ارایه شده، اطلاعات مناسبی را در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان بخش آموزش قرار دهد تا بتوانند از این اطلاعات در کنترل و هدایت سازمان های تحت نظارت خود استفاده نمایند (رجبی،1383).
نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت با تمرکز بر فعالیت ها موجب برملا شدن کاستی های سنتی موجود در برنامه ریزی موسسات آموزش عالی می شود و قادر است از طریق ارایه منظم اطلاعات درباره مواردی از قبیل بهای تمام شده، بهره وری، کارایی و اثربخشی، وضعیت و شرایط موجود را به چالش کشانده و زمینه بهبود هر چه بهتر امور را فراهم سازد (بانمویان،1389) این سیستم با به کارگیری روش های مناسب، اثرات حاصل از تغییرات فعالیت ها، پیچیدگی، تنوع و ویژگی های خاص هر فعالیت را در محاسبه هزینه ها بهای تمام شده آن منظور می کند.
جدول زیر هزینه های مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار دانشکده ی سما را به ازای هر واحد ارایه شده مطابق روش هزینه یابی سنتی نشان می دهد : جدول شماره 7 (رجوع شود به تصویر صفحه) 7- بحث و نتیجه گیری محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات به صورتی صحیح و واقعی از اهداف اصلی حسابداری مدیریت بوده است و در سال های اخیر با توسعه شتابان فعالیت های تجاری و رقابتی تر شدن بازارها و فعالیت های تولیدی و تجاری این وظیفه پررنگ تر شده است."