Skip to main content
فهرست مقالات

آفرینش های هنر قدسی از انواع خط بنایی، در آثار معماری اسلامی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 5 تا 16)

خط بنایی ساده برای آثار معماری دوره سلجوقی توسط بنایان خداجو و معماران با ایمان ابداع شد. دلپذیری این خط و اصول و قاعده های آن، سبب رونق این خط گردید و در دوره ایلخانی خط بنایی خفته و راسته زینت بخش آثار معماری شد. دوران پر تحول هنرهای وابسته به معماری تیموری، خطوط گوناگونی از خط بنایی به همراه داشت و در آثار معماری ایران بزرگ دوره تیموری به صورتی شگرف مورد استفاده قرار گرفت. در دوره صفویه نیز، شاخه های متعدد، زیبا و با اصول از انواع خط بنایی از سر پنجه بنایان و معماران و حتی کتیبه نویسان خوش نویس، طراحی و در جای جای آثار اسلامی، زینت بخش معماری ایران در جهان گردید. در دوره های افشاریه و زندیه نیز ابداع خط های جدید بنایی ادامه یافت. در دوران طولانی قاجاریه، پدیده خط بنایی و ابداع شاخه هایی از آن در واقع مقابله ای با هنرهای معماری دیگری چون گچ بری، آینه و گچ بری و نقاشی و سایر موارد بود. در دوره پهلوی دوم پدیده هایی نو از خط بنایی برای آثار اسلامی ایران به وجود آمد. دوران انقلاب اسلامی نیز سبب پدیدآمدن هنرهای قدسی به شکل های گوناگون شد و ارزش های فراوانی از انواع خط های متنوع بنایی با چشم نوازی خاص برای آثار اسلامی به وجود آورد و ابداع های خط بنایی هر روز فزونی گرفت.

The simple fret was innovated by God-seeking masons and faithful architecture for the architectural works of Saljuk period. The pleasant style of the fret and its principles and rules gave rise to its thriving state. In Ilkhani period، the slept and straight frets decorated architectural works. The high changing periods of arts dependent on Taimuri architecture brought about various types of frets and was immensely in use in the Iranian great architectural works of Taimouri period. In Safavid period ، various and beautiful branches of frets ، as the outcome of the art of architects ، masons and even calligraphers were devised and used in the decorations of Iranian architectural works. In Afshariyeh and Zandiyeh ، the innovation of new frets continued. In the long period of Qajar ، the phenomenon of frets and innovation of some branches of it was in fact a kind of confrontation with other architectural arts such as plasterworks ، mirror works ، painting and other cases. In the Second Pahlavi period ، new phenomena of frets was created for the Islamic works. Islamic Revolution periods also brought about sacred arts in various forms and crated many values of diverse frets with a specific pleasant image for the Islamic works and the innovation of frets increased day by day.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.