Skip to main content
فهرست مقالات

گونه شناسی چهارطاقی های استان اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 85 تا 96)

بدون تردید یکی از دوران موثر بر تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران، حکومت ساسانیان است. این سلسله که امپراتوری خود را با تاج گذاری اردشیر بابکان در سال 226 میلادی شروع کرد استوار بر اندیشه، تمدن و فرهنگ پیشینیان پارسی خود بود. با توجه به اهمیت مطالعه نمودهای فرهنگی و هنری هر جامعه در آثار مادی آن، مطالعه آثار و بقایای چهارطاقی های برجای مانده از این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است. افزون بر این استان اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود (قرارگیری در مرکز ایران) در طول تاریخ مد نظر حکومت های مختلف قرار داشته است. اما به دلیل تراکم آثار و بناهای دوره اسلامی، کم تر مورد توجه پژوهشگران دوره ساسانی قرار بوده است. این مقاله با دو هدف مطالعه تعداد و گونه های مختلف چهارطاقی موجود در استان اصفهان و ارزیابی چگونگی پراکندگی آن ها در سطح استان تدوین شده است. در مجموع؛ شش چهارطاقی نخلک، قلعه دار، شیرکوه، نطنز، خرمدشت و نیاسر در سطح استان اصفهان در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. این چهارطاقی ها در دو گونه ساده و مرکب تقسیم بندی می شوندکه سه چهارطاقی شیرکوه، قلعه دار و خرمدشت به دلیل وجود ساختارهای معماری دیگری در اطراف خود، در زمره چهارطاقی های مرکب قرار می گیرند و سه چهارطاقی نخلک، نطنز و نیاسر کاملا منفرد هستند و در زمره چهارطاقی های ساده هستند.

Sasanians are inevitably one of the most sensational periods of Iranian history، culture and civilization. The Dynasty’s empire started by the time of Ardashir papkan’s Coronation in 226 A.D. The empire was built based on thoughtfulness، civilization and culture of the previous Persian empires. The religious essence of this dynasty is absolutely revealed to everyone، so according to the importance of Culture and artificial aspect perusal of a society in its artworks، the importance of study of artwork and Chahar-taqi remains of the period is indispensible، furthermore، different empires have always considered the significant of this city because of its geographical location (center of Iran) but unfortunately because of insufficient number of artworks and buildings related to Islamic period، it has been undervalued by researchers if this period. So this expedition has been started by two goals; first to study the number and types of different Chahar-taqi in Isfahan and evaluating their sprawl among the city. Six Chahar-taqi which are named; Nakhlak، Qale daar، Shirkooh، Natanz، Khorramdasht، Niaasar Found in this province ، have been scrutinized in this article. Some of this Chahar-taqis had been studid before and other ones are being introduced and analyzed for the first time. These Chahar-taqis are devided into two types; Simple and complex which Shirkooh، Qaledaar and Khoramdasht are placed in complex type because of having other architectural structures in their environment. And the other 3، Nakhlak، Natanz، Niaasar are completely single، and belong to Simple Chahar-taqis.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.