نویسنده: گائینی، ابوالفضل؛ نعمتی شمس آباد، حسنعلی؛ صبائی، مرضیه؛
پاییز 1396 - شماره 92 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (32 صفحه - از 103 تا 134)

هدف مقاله، دستهبندی استعارههایی است که مفهوم دانش را تبیین و جایگاه آن را در مبحث مدیریت دانش، نمایان میکنند. در این مقاله مفاهیم نهفته در استعارههایی که در متون متخصصان این حوزه، برای واژه دانش بهکار گرفته شده، بررسی میشود و زمینه را برای پاسخ به این سوال فراهم میآورد که دانش در سازمانها، چه نقش و جایگاهی دارد و چگونه باید مدیریت شود؟ برای پاسخ به این سوال، مقالههای مدیریت دانش در تعدادی از پایگاههای علمی به صورت روشمند مرور شد. در همین راستا و به دلیل تاکید اسلام بر نقش و اهمیت دانش، مجموعهای از آیات قرآن و روایات حاوی واژه علم استخراج گردید و پس از بررسی متن آیات و روایات به روش تحلیلی، مجموعه گستردهای از استعارهها، مختصّ واژه علم گردآوری شد تا با در دست داشتن یک دستهبندی از استعارههای دانش موجود در متون وحیانی و روایی، ضمن مروری همه جانبه بر استعارههای دانش، بیان نتایج مدیریتی حاصل، ما را به سمت دستیابی به هدفمان که نمایش جلوه ارزشمند دانش برای رشد و تعالی هر سازمان است هدایت کند.
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)