چکیده:
از جمله اصول مهم شهرسازی ایرانی-اسلامی اصل انسجام و وحدت در ساختار شهر است. شهرهای گذشته ایران ساختاری اصلی داشتند که عملکردها و عناصر اصلی شهر را در بر می گرفت و به صورت سلسله مراتبی، در سطح محله ها ادامه می یافت و علاوه بر افزایش خوانایی و هویت بخشیدن به شهر و محله ها، شکلی کارا و منسجم به شهرها می بخشید.تحقیقات اندیشمندانی چون لینچ اشاره دارند که انسان ها با استفاده از تصویر ذهنی خود از ساختار شهر،به جهت یابی و انتخاب مسیر می پردازند. بنابراین ضروری است در برنامه های شهری به تصویر ذهنی استفاده کنندگان از شهر توجه شود تا کارایی ساختار اصلی به منظور پشتیبانی از الگوهای رفتاری(آمد وشد)ساکنان تقویت شود.از آنجا که طبق آمار رسمی، سالانه حدود 17 میلیون مسافر وارد شهر مشهد می شوند و حدود 3 میلیون نفر نیز در این شهر ساکن هستند، مدیریت الگوهای رفتاری زائران برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی این شهر اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی غالب زائران هماهنگی مناسبی ندارد. به گونه ای زائران برای طی طریق از مسیرهای مرکزی که محل تردد روزانه ساکنین و با ظرفیت پایین هستند، استفاده می کنند؛ و به نظر میرسد این عامل اصلی بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر مشهد است.این پژوهش برای اثبات این فرضیه به بررسی میزان انطباق ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی زائران در شهر مشهد، از طریق روش های تحلیل چیدمان فضا،پرداخته است.تحلیل ها نشان میدهدکه نقشه ذهنی زائران شهر مشهد با ساختار اصلی طراحی شده برای این شهر، جز در چند نقطه، هماهنگ نیست. که سبب مشکلات ترافیکی در مراکزشهر مشهد شده است.این نکته توجه بیشتر به تصویرذهنی مردم در طرح های آینده برای شهر مشهد و همچنین یافتن راه هایی برای تقویت ساختار اصلی طراحی شده در تصویر ذهنی زائرین مشهد را ضروری می نماید.
One of the important principles of Iranian-Islamic cities is the cohesion and unity in the city structure. The past cities of Iran had a main structure which encompassed the main elements and performances of the city and was continuing at the districts levels in hierarchical form. In addition to the increase of readability and giving identity to the city and district، it used to give an effective and coherent form to the cities. The researches made by thinkers such as Linch shows that using the mental image of the city structure، humans deal with finding the direction and route. So، it is necessary that in the urban plans، attention to be paid to the mental image of the users of the city، so that the efficiency of the main structure could be reinforced to back up the behavioral models (movement) among the inhabitants. As according to the formal statistics ، annually about 17 million of passengers enter into Mashhad and about 3 millions people are inhabiting in this city. The management of the behavioral models of inhabitants and pilgrims to remove the problems of this city is inevitable. It seems that the basic structure of Mahshad and the mental structure dominating over the users of this space are not compatible with each other. This is the main factor accounting for the urban problems including traffic in Mashhad. In order to prove this hypothesis، this research has dealt with the study of the degree of adaptation of the basic structure of Mashhad city and the mental structure of the inhabitants and pilgrims in Mashahad through the methods of space arrangement analysis methods. Analyses show that the mental map of the inhabitants and pilgrims of Mashhad does not have a common points with the main structure designed for this city with the exception of a few points. This subject can be one of the main causes of traffic problems in Mashhad city. This point makes necessary further notice to the mental image of people in the future plans for Mashhad city.