چکیده:
ویژگی های فرهنگی و مکانی، پیشینة تاریخی و شرایط اجتماعی از عوامل مهم تشخص و تمایز مجموعه ها در شهرها و کشورهای مختلف هستند. شهرهای دورة اسلامی، مبتنی بر ارزش های سنّتی و بازتابی از اندیشه ها و فرهنگ اسلام در تمامی جوانب هستند که بازتاب این اندیشه ها و ارزش های اسلامی در ساختار شهر، با تفکرات اندیشمندان غربی در خصوص مولفه های جامعة شهری قابل بررسی و تحلیل است. با عنایت به اینکه ماکس وبر برای جامعه شهری مشخصات و مولّفه های خاصی برشمرده و معتقد است برای این که هر واحد اجتماعی، شهر محسوب شود باید حداقل دارای پنج ویژگی شامل برج و بارو، بازار، دادگاهی مستقل و برخوردار از حداقل قوانین داخلی مستقل، اشکال مختلف انجمن متکی بر انتخاب آزاد افراد و استقلال نسبی و قدرت ادارة امور توسط کارگزاران برگزیدة شهروندان )بورژواها) باشد، لذا این پژوهش بر آن است بر اساس مولّفه های شهری برشمرده شده در نظریّة ماکس وبر ساختار شهر های اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دهد و به این پرسش ها پاسخ دهد: 1- آیا جامعة شهری اسلامی در طول تاریخ دارای ویژگی های جامعة شهری مورد نظر وبر بود؟ 2- آیا شهرهای حوزة تمدّن اسلامی دارای سازمان اجتماعی - فضایی متمایز نسبت به دیگر حوزه های تمدنی بوده اند؟در این پژوهش با مرور منابع و اسناد مختلف و معتبر در زمینه شهر اسلامی الگو و ساختار مورد توجه محققان شناسایی و مقایسة تطبیقی آن با نظریّة شهر ماکس وبر انجام گرفته است. یافته های مورد نیاز در این پژوهش به روش اسنادی گردآوری شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد، اظهارات وبر در خصوص رد تعبیر شهر اسلامی به دلیل نداشتن مولّفه هایی هم چون انجمن های صنفی و استقلال حقوقی و سیاسی درآن ها تعبیری ناقص است، چرا که مطالعات صورت گرفته توسط برخی از محققان، شرق شناسان و مورخان در خصوص شهرهای اسلامی، منجر به ارائة چندین مدل نسبتا مشابه در ادبیات شهر اسلامی شده است، هم چنین تعالیم اسلامی نیز ویژگی هایی از شهر اسلامی را بیان می کنند.
Cultural and locational characteristics، historical background and social conditions are among the important factors for the distinction of complexes in different cities and countries. The cities of Islamic period are based on traditional values and a reflection of ideas and culture of Islam in all aspects. The reflection of these Islamic ideas and values in the structure of the city، with the thoughts of the western thinkers on the components of urban society is worth reviewing and studying. Considering the fact that Max Weber has enumerated specific features and components for the urban society and believes that in order to consider each social unit as a city ، it should have at least five features including : tower and rampart ، bazar ، independent court enjoying the minimum independent local rules، different forms of associations based on free election of individuals and relative independency and power to administrate the affairs with the agents selected by citizens( bourgeois). Thus، based on the urban components enumerated in the Max Weber’s theory، this research intends to study the structure of Islamic cities and respond to these questions: 1. Has Islamic urban society had the features of urban society noticed by Weber in the course of history? 2.Have the cities of Islamic civilization domain had a social –spatial organization distinguished from the other civilizational domain? In this research، reviewing the different and creditable sources and different on Islamic city، the model and structure noticed by researchers have been identified an a comparison study with the Max Weber’s theory of city has been made. The findings necessary in this research have been collected in documental method. The results of the research show that the Weber’s views on rejecting the interpretation of Islamic city due to lack of components such as guilds and legal and political autonomy in them are an incomplete interpretation. Because studies performed by some of the researches، orientalists and historians on Islamic cities have led to the presentation of some relatively similar models in the literature of Islamic city. The Islamic teachings also state some features of an Islamic city.