چکیده:
این پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است. به منظور رسیدن به این هدف پرسشنامهای بر اساس مبانی نظری در حیطهی انگیزش تحصیلی تهیه شد. از طریق اجرای مقدماتی و نظرخواهی از پاسخ دهندگان و ده نفر از اساتید روانشناسی "روایی محتوایی" آن تایید شد و پایایی آن دراجرای مقدماتی با روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ (95/.) محاسبه گردید. این پرسشنامه 53 سوالی برای اجرای نهایی بر روی یک نمونه 300 نفری دانشجویان دانشگاه پیامنور که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و روایی و پایایی پرسشنامهی نهایی محاسبه شد. نتیجهی تحلیل عاملی با استفاده از روش تحلیلعاملی و براساس نمودار صخرهای بیانگر وجود چهار مولفه در پرسشنامهی انگیزش تحصیلی حالتی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (91/.) و خرده مقیاسهای علاقه به کلاس و ارتباطات بین فردی (89/.)، علاقه به کسب شایستگی و خودکارآمدی (68/.)، علاقه به درس و رشتهی تحصیلی (67/.) و علاقه به کسب ستایش و تشویق(76/.) به دست آمد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنیها جدول هنجار درصدی و جدول هنجار مقولهای برای پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی و خرده مقیاسهای آن تهیه شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامهی انگیزش تحصیلی حالتی ابزاری معتبر، با روایی بالا و هنجاریابی لازم برای کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی است.
The academic motivation due to its important role in school learning is the basis for
several research in the field of educational psychology. However, less research has
been paid to the distinction between state academic motivation and trait academic
motivation. While there is no suitable tool for measuring this factor, this study
aimed to make appropriate instrumentation to assess the academic motivation state.
In order to achieve this goal, a questionnaire on the basis of theoretical principles
in the areas of academic motivation was prepared. Through the pilot study and
survey respondents and ten professors of psychology, the content related validity
was confirmed, and its reliability in the pilot study with internal consistency and
Cronbach`s alpha coefficient was calculated as. 0.95. This questionnaire had 53
questions for the final run conducted on a sample of 300 students of PNU based on
random sampling. To analyze the research data, Bartlett`s sohericity test, factor
analysis with various rotations, Cronbach`s alpha, percentage norm, and
categorical norm were used. As a result of factor analysis and based on scree four
factors were found in the academic motivation state questionnaire. Cronbach`s
alpha coefficient for the total test was. 0.91, and for the subscales of interest in
class and interpersonal communication 0.89, interest in competence and self –
efficacy 0.68, interest in the course and field of study 0.67, and interest in praise
and encouragement 0.76. Based on the performance of the participats, percentage
norm table and categorical norm table were developed for the questionnar of
academic state movtivation and its subscales. Highly valid and reliable tool with
necessary standardization for application in educational and psychological
research.
خلاصه ماشینی:
ساخت ، اعتباریابی ، رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (ASM)١ *3 نوشین درخشان ٢، علی اکبر سیف علی رضا کیامنش ٤، حسن احدی 5 تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٥/٠٦/٢٩ چکیده تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٣٩٦/٠١/٢٦ این پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است .
بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی حالتی ابزاری معتبر، با روایی بالا و هنجاریابی لازم برای کاربرد در پژوهش های آموزشی و روانشناختی است .
هنجار مقوله ای نمرات مولفه های مقیاس انگیزش تحصیلی حالتی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری باتوجه به این که در سال های اخیر در مطالعات مرتبط با انگیزش تحصیلی بعد جدیدی از انگیزش با ویژگی تغییرپذیری و تأثیرپذیری محیطی با عنوان انگیزش حالتی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است وجود ابزاری مناسب برای سنجش این سازه لازم و ضروری به نظر می رسد.
با توجه به اینکه تاکنون هیچ تحقیقی در زمینه ی تحلیل عوامل در ساخت پرسشنامه ای برای سنجش انگیزش حالتی به دست نیامده است می توان از این پرسشنامه در موقعیت هایی که بررسی تأثیر سازه های بیرونی در انگیزش فراگیران مورد هدف می باشد، استفاده نمود.
Influence on Student Academic Behaviour through Motivation, Self-Efficacy and Value-Expectation: An Action Research Project to Improve Learning [Electronic version].