چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پرخاشگری و قلدری دانشآموزان پسر هنرستانی بود. در این راستا، از روش آزمایشی با طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در هنرستانهای ناحیه دو شهر کرج بودند که 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا اعضای هر دو گروه با بهکارگیری مقیاس پرخاشگری (باس و پری، 1992) و مقیاس قلدری (اولوئوس، 1996) مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون). سپس، گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند درحالیکه گروه گواه آموزشی دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات گروهی، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله، متغیر پرخاشگری کلی و مولفههای آن (پرخاشگری بدنی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت) و همچنین قلدری و مولفههای آن (بهخصوص شیوع قلدری) در آزمودنیهای گروه آزمایشی به نسبت گروه گواه کاهش معناداری داشته است؛ بر این اساس، میتوان گفت آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش پرخاشگری و قلدری نوجوانان موثر بوده و بنابراین، توصیه میشود که آموزش مهارتهای زندگی بهعنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس در نظر گرفته شود.
The present study intended to investigate the effects of life skills training on
reducing aggression and bullying among vocational school students. In so doing, a
quasi-experimental method with pretest-posttest and control group design was
utilized. The population included all vocational school male students in Karaj
(region 2). Through convenience sampling method, 30 students were selected and
were randomly assigned into two groups (experimental and control). First, Buss-
Perry Aggression Questionnaire (BPAQ) and Olweus Bully/Victim Questionnaire
(OBVQ) were administered for both groups. Then, the experimental group
received life skills training for eight sessions, while the control group received no
intervention. Finally, both groups were assessed once more. The findings
demonstrated that after intervention, total Aggression and its subscales (Physical
Aggression, Verbal Aggression, Anger, and Hostility), and also Bullying and its
subscales have significantly decreased in the experimental group as compared to
the control group. Therefore, it is highly recommended to include life skills
training in school curriculum.
خلاصه ماشینی:
ir ٢ - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه تهران ٣ - دانشجوی دکتری مشاوره ، دانشگاه علامه طباطبائی Life Skills Training in Vocational Schools: An Essential and Effective Strategy to Reduce Aggression and Bullying Mansoureh Hajhosseini Mohammad Khorsandi-Shirghan Saeid Zandi Date of receipt: 2017.
07 Abstract The present study intended to investigate the effects of life skills training on reducing aggression and bullying among vocational school students.
Ferris, Ming, Lim, Yuanyi, Fatimah 2.
Priest, King, Bécares, Kavanagh 8.
قلدری به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح می شود و بیشتر پژوهش های مربوط به این حوزه بر روی دانش آموزان انجام شده است (پریست و همکاران ، ٢٠١٦).
ازاین رو، هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کارآمدی آموزش مهارت های زندگی در کاهش پرخاشگری و قلدری دانش آموزان پسر هنرستانی می باشد.
الف ) آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر هنرستانی می شود.
ب) آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش قلدری دانش آموزان پسر هنرستانی می شود.
بحث و نتیجه گیری هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری و قلدری دانش آموزان پسر هنرستانی بود.
یافته های پژوهش نشان دادند که آموزش مهارت های زندگی منجر به کاهش پرخاشگری و کلیه مؤلفه های آن در آزمودنی ها شده است ؛ بنابراین ، فرضیه نخست این تحقیق حمایت می گردد.
لذا پیشنهاد می گردد تـا پـژوهش هـای آتـی بـه بررسی موانع آموزش شایسته مهارت های زندگی در مدارس پرداخته و با اقدام پژوهی های مناسب زمینه را برای کاهش رفتارهای آسیب زای دانش آموزان ازجمله قلدری و پرخاشگری فراهم آورند.