چکیده:
استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی و هوشمند میتواند باعث تقویت دانش و بازده درسی بهتر شود. بنابراین»
مدارس امروز باید برای عصر اطلاعات طراحی شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اثربخشی کاریست
تختههای هوشمند بر عناصر برنامهدرسی از دید گاه معلمان دوره دوم متوسطه میباشد. این پژوهش به روش
کیفی انجام گرفته و از نوع تحقیقات کاربردی است که بر مبنای الگوی پذیرش فعالیت میباشد. روش
جمعآوری دادهها مشاهده و مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. نمونه آماری جهت مصاحبهء ۲۰ نفر از معلمان
دوره دوم متوسطه اصفهان و مشاهده کلاسهای درس آنان بود. تحلیل دادهها همزمان با جمع آوری دادهها و
به روش آنالیز محتوای کیفی انجام شد. نتایج نشان داد تختههای هوشمند از منظر چهار عنصر برنامهدرسی
(هدف، محتوا، استراتژی کلاسی و ارزشیایی) و بر مبنای دو عنصر از الگوی پذیرش فناوری (سهولت کاربرد و
فایده درک شده) دارای ویژگیهایی است. به طور کلی» در حیطه سهولت کاربرد به موارد ذخیره و بازیابی
مطالب» تنوع رنگک» استفاده از صفحات متعدد» انعطاف در مدیریت کلاس و طرز نشستن دانش آموزان و
ارزشیایی مستمر و تدریجی اشاره شد و در حیطه فایده درک شده» مواردی مانند میزان دقت بالاء افزایش انگیزه
و علاقه دانش آموزان» همگام کردن دانش آموزان با پیشرفتهای روزء نیاز به عینیسازی در برخی از دروس،
استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از هدر رفتن وقت و استفاده از ارزشیایی شفاهی از مهمترین عاملهای ذکر
شده توسط دبیران بود.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی، در حیطه سهولت کاربرد به موارد ذخیره و بازیابی مطالب، تنوع رنگ، استفاده از صفحات متعدد، انعطاف در مدیریت کلاس و طرز نشستن دانشآموزان و ارزشیابی مستمر و تدریجی اشاره شد و در حیطه فایده درک شده، مواردی مانند میزان دقت بالا، افزایش انگیزه و علاقه دانشآموزان، همگام کردن دانشآموزان با پیشرفتهای روز، نیاز به عینیسازی در برخی از دروس، استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از هدر رفتن وقت و استفاده از ارزشیابی شفاهی از مهمترین عاملهای ذکر شده توسط دبیران بود.
وجود خلاء پژوهشی در خصوص استفاده از نوآوری¬های بهروز در آموزش و پرورش و لزوم استفاده بهینه و درست توسط کاربران بهخصوص معلمان و دانشآموزان در محیط¬های کلاس منجر به طرح این سؤال شده است که تا چه حد معلمان نسبت به کاربرد این رسانهها خوشبین هستند و نگرش مثبت به مفید بودن آن دارند و از طرفی تا چه حد با کاربرد آن احساس راحتی دارند و میتوانند شیوه استفاده و نحوه کاربرد درست وسایل هوشمندسازی از جمله تخته¬های هوشمند را در عناصر برنامه درسی تلفیق نمایند بهطوری که دانشآموزان و جامعه امروزی با پیشرفت تکنولوژی نیاز به همگام شدن محیط آموزشی دارند.
20% مصاحبه شوندگان (1، 2، 5 و 10) به این موضوع اشاره کردند که تخته¬های هوشمند باعث استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از هدر رفتن وقت در کلاس درس میشود، به علاوه سرعت کار را بالاتر میبرد و همین امر باعث میشود برخی از دروس که نیاز به مرور مجدد دارند به راحتی و با کمترین زمان ممکن انجام گیرد."