چکیده:
هدف از این پژوهش، مطالعه اثربخشی یاددهی- یادگیری سنتی بر پایه آموزش مشارکتی مبتنی بر روش استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو و شبکه مجازی بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دهم بود. این پژوهش به روش نیمه تجربی برای دانشآموزان پایه دهم رشته علوم تجربی در سال تحصیلی 96 -1395 منطقه 20 تهران انجام شد. از میان دبیرستانهای دخترانه، 3 کلاس درس (16 نفر، 13 نفر و 18 نفر) از دانشآموزان به صورت خوشهای انتخاب و برای درس زیستشناسی اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه بر نمرات تحصیلی، پرسشنامه رضایتمندی محقق ساخته بود. روایی محتوایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با روش آزمون مجدد (0/76 =r) تایید گردید. استفاده از آزمون t وابسته برای بررسی نمرات پیشرفت درسی انتخاب و جهت تحلیل دادهها از آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانسها و تحلیل ANOVA برای بررسی اثرگذاری سه روش یادگیری منتخب (پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو وشبکههای مجازی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت درسی و میزان رضایت از روش تدریس و یادگیری موثر است. بر اساس یافتهها، بیشترین تاثیرگذاری مربوط به استفاده از روش وبلاگ و تالار گفتوگو است. یکی از دلایل استفاده از وبلاگ مربوط به مرتب بودن دادهها بدون محدودیت، ارایه دادن مطالب، رنگی نشان دادن مطالب، اضافه کردن صدا تصویر، اضافه شدن لینکها به ترتیب سودمندی در یک قسمت از کار است.
خلاصه ماشینی:
"کدامیک از مؤلفههای مربوط به بررسی شاخصهای روشهای تدریس و کدام یک از روشهای استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو، شبکههای اجتماعی در یادگیری مشارکتی مؤثرتر است؟ روش این پژوهش به روش نیمه تجربی برای دانشآموزان پایه دهم رشته علوم تجربی در سال تحصیلی 96-1395 در ناحیه 2 منطقه 20 تهران انجام شد.
سؤال سؤم: کدامیک از مؤلفههای مربوط به بررسی شاخصهای روشهای تدریس و کدام یک از روشهای استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو، شبکههای اجتماعی در یادگیری مشارکتی مؤثرتر است؟ حال بر اساس اطلاعات جدول دوم و نتایج حاصل از آزمون تعقیبی شفه به بررسی میزان تفاوت معناداری در سه گروه پرداخته میشود.
مؤلفه افزایش اشتیاق برای حضور در کلاس و گروه روش مشارکتی بر پایه پاورپوینت و وبلاگ که سطح معنیداری آنها کمتر از 05/0 است، مفیدتر از استفاده از شبکههای مجازی است.
در برتری روشهای موجود که هر کدام مزیت و سودمندی خودشان را دارند؛ روش ترکیبی وبلاگ و تالار گفتوگو در کنار تدریس سنتی در اغلب مؤلفهها برتری نسبت به استفاده از پاورپوینت و شبکه اجتماعی مجازی دارد و در بحث و گفتوگو در میان دانشآموزان که از این روش استفاده کردند، به مرتب بودن دادهها بدون محدویت ارایه دادن مطالب، رنگی کردن مطالب، اضافه کردن صدا تصویر به راحتی، اضافه شدن لینکها به ترتیب سودمندی در یک قسمت از کار است که در روش پاورپوینت به علت آنکه همیشه نمیتوان به آن فایل رجوع کرد و وقتگیر بودن ساخت آن زیاد مطلوب واقع نشد."