چکیده:
شناخت کارآفرینان به منظور معرفی سازه های مدل کسب وکار اثرگذار، بسیار پیچیده و متفاوت است. در ادبیات علم
کارآفرینی برای طراحی منسجم این شناخت های کارآفرینان نقص های فراوانی مشاهده می شود. این پژوهش به دنبال
طراحی منظومه مدل کسب وکار اثرگذار با استفاده از سازه های شخصی کارآفرینان حوزة کسب وکارهای الکترونیکی در
ایران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری داده ها، روش شبکه خزانه است. تعداد 13 نفر از
کارآفرینان این حوزه با در نظر گرفتن نقطه اشباع به عنوان نمونه بررسی شده اند. ابزار گرد آوری داده ها، مصاحبه نیمه
ساختار یافته می باشد. براساس روش شبکه خزانه با 5 عنصر تشکیل دهندة این شبکه، 13 شبکه خزانه شخصی منفرد و در
مجموع 346 سازه شخصی اولیه دربارة مدل کسب وکار اثرگذار به دست آمد. با تحلیل محتوای این سازه ها، شبکه جمعی
مشتمل بر 5 عنصر و 37 سازة ثانویه احصاء شده است و روایی و پایایی پژوهش تایید شده است. در نتیجه 6 خوشه مجزاء از
ویژگی های مدل کسب وکار اثرگذار از سازه های ذهنی کارآفرینان حوزة کسب وکارهای الکترونیکی به دست آمد که
می تواند کاربرد علمی وعملی درحوزة علم کارآفرینی داشته باشد.
Entrepreneurs’ cognition in introducing Construct to express an effective business model is highly complex and different. There are many deficiencies in the literature of entrepreneurship science. The present paper addresses the personal constructs of entrepreneurs in the electronic business in Iran، in order to design an effective business model from their points of view. It is an applied، and the research method was repertory grid technique (RGT). 13 entrepreneurs in this area have been studied as the samples، by considering the saturation point. The data collection instrument was Semi structured interview. Based on the RGT with 5 elements of this grid، 13 individual repertory grids and a total of 346 initial personal constructs were achieved. By analyzing the content of these Constructs، a collective grid consisted of 5 elements and 37 secondary Constructs have been extracted and the validity and reliability of the interviews were approved. As a result، six separate clusters were obtained for the features of the effective business model of the mental structures of entrepreneurs in the field of electronic business. The model can have scientific and practical applications in the field of entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش به دنبال طراحی منظومۀ مدل کسب وکار اثرگذار با استفاده از سازههای شخصی کارآفرینان حوزة کسب وکارهای الکترونیکی در ایران بوده است .
این مقاله قصد دارد با اتکاء بر نظریۀ سازة شخصی ١، با کسب سازههـای ذهنـی کارآفرینـان حوزة کسب وکارهای الکترونیکی به شناخت ویژگیهای مدل کسب وکـار اثرگـذار در حـوزة 1 - personal construct theory کسب وکارهای الکترونیکی در ایران نایل آید و به سوال اصـلی، معنـا بخشـی سـازههـای مـدل کسب وکار اثرگذار در حوزة کسب وکارهای الکترونیکی در ایران کدامند پاسخ دهد.
نخست با توجه به این که در پژوهش های قبلـی مدلهای کسب وکار از روشهای کمی وکیفی و همچنین ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است ، در این پژوهش از نظریۀ سازة شخصی کلی و روششناسی آن یعنی شبکۀ خزانه که روشی جدید برای ظهور تفکرات کارآفرینان در مورد مـدلهـای کسـب وکـار اسـت ، اسـتفاده 1- Weber 2- Discourse Analysis 3- Malmstrom میکنیم که میتواند برای کارآفرینان در تجزیـه وتحلیـل موفقیـت یـا عـدم موفقیـت مـدلهـای کسب وکارشان مفیـد باشـد.
به نظر شما کدام کسب وکار حوزة کسب وکـار الکترونیکـی در ایـران، بـیتـاثیرترین مـدل کسب وکار را دارد؟ (E) در این پژوهش ، برای استخراج سازههای ذهنی مشارکت کنندگان از روش سه تایی مبتنی بر تفاوت استفاده شده است .
اهمیت نقش سیستم تـأمین و توزیـع (٢٠١١ ,Pantanen) و تعامـل بـا مشـتریان (٢٠١٦ ,Lind amp;Bankvall ) در مدلهای کسب وکار اثرگذار بیان شده است که با ٤ سازة ثانویۀ یادشده در این خوشه هم خوانی دارد.