چکیده:
مطالعات مختلفی بر ارتباط میان بازارمحوری و عملکرد سازمان تاکید کرده اند. از آنجایی که با افزایش رقابت در صنعت بیمارستان، بیمارستان ها به دنبال حفظ و کسب سهم بیشتر در بازار و ارزش بیشتر در ذهن مشتریان هستند، مطالعه حاضر این ارتباط را در صنعت بیمارستان با تاکید بر نقش هویت برند در بیمارستان های خصوصی شهر اصفهان در سال 96 بررسی کرده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و مشتمل بر 30 سوال و ضریب پایایی 87/0 بوده است. نمونه آماری، مشتمل بر 350 بیمار بود که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان های خصوصی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. در تحلیل ها میزان انطباق داده پژوهش و مدل مفهومی، بررسی شده که از برازش مناسب برخوردار بوده است. نتایج نشان می دهد بازارمحوری از طریق هویت برند بر عملکرد بیمارستان های خصوصی شهر اصفهان تاثیرگذار است.
Various studies have emphasized the relationship between market orientation and organization performance. With increasing competition in the hospital industry، hospitals try to maintain and increase market share and are looking for more value in the minds of customers. This study examines this relationship in the hospital industry with an emphasis on the role of brand identity in private hospitals in Isfahan city in 2017. In this research، data were collected using a questionnaire with 30 questions and the reliability of 0.87. The sample consisted of 350 patients who were referred to private hospitals in Isfahan city to receive health care services. Structural equation modeling has been used to analyze the hypotheses. The degree of adaptation of research data and conceptual model was investigated and has an appropriate fit. The results showed that market orientation affects the performance of private hospitals in Isfahan city through brand identity.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه بیان شد، این مطالعه به تحلیل نقش بازارمحوری بر عملکرد بیمارستانها با تأکید بر نقش هویت برند در بیمارستان های خصوصی شهر اصفهان پرداخته است.
بدین معنی که یک هویت برند خوب که با شاخص کیفیت محیط داخلی و کیفیت ارتباطی کادر درمانی ارتباط دارد، در ایجاد رضایت خاطر و اعتماد به درمان و پرسنل درمانی مؤثر است و همین طور اعتماد و امید به وضعیت بهبود، باعث رضایت و ارتقای سلامت شده و از این طریق باعث بهبود عملکرد بیمارستان میشود.
[1] - Agarwal [2] - Day [3] - Kotler [4] - Narver and Slater [5] - Kohli and Jaworski [6] - Hwang and Chung [7] - Raju [8] - McDermott [9] - Achar [10] - Ghodeswar [11] - Aaker and Joachimsthaler [12] - Suchirayu [13] - Solayappan and Jayakrishnan [14] - Kumar [15] - Deshpande [16] - Deng and Dart [17] - Hult and Ketchen [18] - Levitt [19] - Webster [20] - Bhuian [21] - Sandvik [22] - Han [23] - Balmer [24] - Melewar [25] - Coleman [26] - Simões [27] - Arendt and Brettel مراجع (2000).
" Assessment of Brand Identity of Suchirayu Hospital " , International Journal of Management and Applied Science (IJMAS) , pp.
M. (2008) "Building brand identity in competitive markets: a conceptual model", Journal of Product & Brand Management, Vol. 17 Issue: 1, pp.
and Kare Sandvik (2003), "The Impact of Market Orientation on Product Innovativeness and Business Performance," International Journal of Research in Marketing, 20 (4), 355–76.