چکیده:
زورگویی پدیدهای ضداجتماعی است که باید با آن برخورد کرد. گرچه چندین مداخلهی ضد زورگویی وجود دارد که در کاهش زورگویی تاثیر دارند، اما مداخلات پیچیدهتر و منظمتر تاثیر بیشتری نسبت به تغییرات آموزشی صرف دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس انجام شد. پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی است. جامعه ی آماری کلیه دانش پسر دوره متوسطه اول شهر طبس در سال تحصیلی 1396-1395 بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، نمونهای شامل 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: مقیاس زورگویی ایلینویز (1999) و مقیاس استقلال عاطفی استنبرگ و سیلوربرگ (1986) جهت تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های زورگویی کاهش و استقلال عاطفی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. می توان گفت که آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان موثر بوده است. لذا نتایج پژوهش توجه بیشتر دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت در زمینه کاهش آسیب های دانش آموزی را بیشتر می طلبد.
خلاصه ماشینی:
هدف از آموزش مهارت های مثبت اندیشی این است که دانش آموزان از طریق دیدگاهی واقع بینانه از خود و زندگی پیدا کنند و درباره مشکلات واقعی خود به درستی قضاوت کنند.
با در نظر گرفتن مجموع مطالب ذکرشده و با توجه به اثربخش بودن مثبت اندیشی بر عملکرد تحصیلی و همچنین بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانش آموزان (صدیقی ،١٣٨٠)، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی (جعفری خرم ، ١٣٩٣)، بهبود وضعیت تحصیلی کاهش افت تحصیلی دانش آموزان (آرگایل ،١٣٨٣)، پژوهشگر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش این رویکرد می تواند بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی موثر واقع شود و به بیان دیگر آیا مثبت اندیشی می تواند باعث کاهش زورگویی و همچنین افزایش استقلال عاطفی آنان شود؟ ازاین رو در این پژوهش تلاش پژوهشگر آموزش مهارت های مثبت اندیشی به دانش آموزان و بررسی اثربخشی آن بر زورگویی و استقلال عاطفی دانش آموزان است .
از دانش آموزان خواسته شد که در ابتدا به پرسش نامه های پژوهش پاسخ دهند (پیش آزمون )، سپس افراد گروه آزمایش در ٨ جلسه ی ٦٠ دقیقه ای آموزش مثبت اندیشی شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت ننمود.
با توجه به پایین تر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون ، چنین نتیجه می شود که آموزش مثبت اندیشی موثر بوده و موجب کاهش زورگویی دانش آموزان می شود.
با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون ، چنین نتیجه می شود که آموزش مثبت اندیشی موثر بوده و موجب افزایش استقلال عاطفی دانش آموزان می شود.