چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارت های ارتباطی و اخلاق کاری مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش استان-های غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیت بدنی از دیدگاه دبیران بود. روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوه ی پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این تحقیق را 380 نفر(جامعه 4321نفر) از معلمان تربیت بدنی که در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول به تدریس بودند تشکیل می داد. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه ی استاندارد مهارت های ارتباطی بارتون جی، رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه اخلاق کار بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از بسته ی نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار ضریب اثر مهارت های ارتباطی بر روی اخلاق کاری 30/0 و بر روی رضایت شغلی 10/0 می باشد. همچنین میزان ضریب اثر اخلاق کاری بر روی رضایت شغلی 50/0 به دست آمد. از میان مولفه های مربوط به مهارت های ارتباطی مهارت بازخورد با ضریب اثر 99/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود و به ترتیب مهارت شنود با ضریب اثر 59/0 و مهارت کلامی با ضریب اثر 55/0 در مرتبه های بعدی قرار گرفتند. از میان گویه های مربوط به اخلاق کاری «تاکید سازمان آموزش پرورش بر منافع خود» با ضریب اثر 71/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود همچنین از میان گویه های مربوط به رضایت شغلی «سربلندی ناشی از انجام دادن خوب کار» با ضریب اثر 69/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود.
The purpose of this research was to investigate the relationship between communication skills and work ethic of physical education managers in Education Departments at west provinces of the country with satisfaction of physical education teachers from perspective of teachers. The research method was descriptive-analytical، correlation type that has been conducted using survey method. The research sample included 380 teachers (population 4321) of physical education who were teaching in first and second degrees of high schools. Data collection tools include Barton J standard questionnaire of communication skills، Minnesota job satisfaction and work ethics questionnaire. In analyzing the research data، there was used SPSS 18 software to perform descriptive statistics، while LISREL software was used to perform confirmatory factor analysis and structural equation modeling (SEM). The results showed that values of impact coefficient of communication skills on work ethic and job satisfaction are 0.30 and 0.10 respectively. Value of impact coefficient of work ethic on job satisfaction was 0.50. Among components related to communication skills، feedback skill had the highest impact coefficient (0.99) and listening skills and verbal skills were in next places with impact coefficient of 0.59 and 0.55 respectively. Among items related to work ethic، the item of “emphasizing Education Organization on its interests” had the highest impact coefficient (0.71); meanwhile، among items of job satisfaction، the item of “pride of doing a good job” had the highest impact coefficient (0.69).