چکیده:
شیوة نگارش و پرداخت شخصیتها در رمان بوف کور به گونهای است که این متن را همواره در میدان دیدگاههای گوناگون و رویکردهای مختلف قرار دادهاست. یکی از شخصیتهای رازآمیز و بحثبرانگیز این رمان، «زن اثیری» است. تاکنون نظرهای گوناگونی دربارة چیستی و کیستی این زنِ داستانی از سوی تفسیرگران و منتقدان بازگفته شدهاست. این مقاله پس از بررسی دیدگاههای پیشگفته، به تبارشناسی «زن اثیری» بر پایة نشانههایی از درون متن و نشانههایی از بیرون متن پرداختهاست. این نوشته در پی پاسخ بدین پرسش است: آیا شخصیت «زن اثیری» تنها برآمده از خیالِ خلاق داستانپرداز است یا ریشه در واقعیتهای بیرونی دارد. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که تصویر زن اثیری و مکان بهخاکسپاری او با برخی از یافتههای باستانشناسی در منطقة «نقارهخانة ری» همسویی دارد. بازگشت روان مردگان به جهان زندگان در آثار دیگر هدایت نیز نظر نگارندگان این مقاله را پشتیبانی میکند که معتقدند: «این زن میتواند همان "نجیبزادة دیلمی" باشد که در نقارهخانة ری به خاک سپرده شده، از سوی هدایت بازآفریده شدهاست».
haracteristic in the Blind Owl to establishes different interpretations. The ethereal atmosphere woman is one of the mysterious personalities this story witch was to expressed opinions about that. This article wants to know which this woman is an imaginary personality or an actual personality. Our studies to shows which ethereal atmosphere women similar to princess of ale Bouie which obtained from Ray’s place where the drums are beaten at fixed intervals. Also come back of ancient spirits to the living world in the Sadeq Hedayats effects is one reason another for to confirm of this subject.
خلاصه ماشینی:
تبارشناسی زن اثیری در بوف کور صادق هدایت بر پایۀ کشفیات «نقاره خانۀ ری » * کاووس حسن لی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ** سیامک نادری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٣/٣١؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٧/٠١) چکیده شیؤە نگارش و پرداخت شخصیت ها در رمان بوف کور به گونه ای است که این مـتن را همـواره در میدان دیدگاه های گوناگون و رویکردهای مختلف قـرار داده اسـت .
ایـن مقالـه ، بیآنکه به داوری دربارٔە درستی یا نادرستی ایـن انگـاره هـا بپـردازد، بـر آن اسـت تـا بـرای نخستین بار پیوند یافته های باستان شناسی هیأت تحقیق از محوطۀ باستانی «نقـاره خانـۀ ری» در سال ١٣٠٣ شمسی که موجب کشف جسد زن نجیب زادٔە دیلمی یا سلجوقی گردیده اسـت ، در مقایسه با ایماژ «زن اثیری» بوف کور بررسی کند و در این راه ، از سه مسیر این تأویـل را دنبال میکند: ١ـ نخست به نشانه هایی از بازگشت روان مردگان باستانی بـه دنیـای زنـدگان در متون داستانی صادق هدایت اشاره میکند که از محوطه های باستانی سـر بـر مـیآورنـد.
روی یکـی از ایـن پارچه ها نقش دو فرشته بود که در پیکر دو انسان در کنار جویی زیر یک درخـت سـرو بـه صورت قرینه ایستاده اند: «تعداد قابـل تـوجهی پارچـۀ ابریشـم دو پـودی مکشـوفه از ری در موزه های کلیولند کلمبیا، لوور موجود اسـت کـه از حفریـات نقـاره خانـه در ری بـه دسـت آمده است .