چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی انگیزه های گردشگران داخلی برای سفر به شهر اصفهان و مقایسه انگیزه های زنان و مردان گردشگر در سفر به این شهر است. جامعه آماری این پژوهش، شامل گردشگران داخلی است که در فروردین و اردیبهشت سال 1395 به شهر اصفهان سفر کرده اند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته ای شامل 40 سوال است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای مستقل استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، نه انگیزه سفر برای گردشگران داخلی شناسایی شد که شامل انگیزه های فرهنگی- تاریخی، دیدار بستگان و دوستان، خرید، همراهی با خانواده و دوستان، استراحت و خوش گذرانی، بهره مندی از سفری کم هزینه، بهره مندی از جاذبه های شهری، بهره مندی از سفری ایمن و انگیزه کاری است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بین زنان و مردان گردشگر در زمینه انگیزه فرهنگی- تاریخی، انگیزه استراحت و خوش گذرانی، انگیزه خرید، انگیزه همراهی با خانواده و دوستان، انگیزه بهره مندی از جاذبه های شهری و انگیزه بهره مندی از سفری ایمن تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد بین زنان و مردان گردشگر در زمینه های دیدار بستگان و دوستان، بهره مندی از سفری کم هزینه و انگیزه کاری تفاوت معنا داری وجود ندارد.
This study aims to identify and compare domestic tourists’ motives of travelling to Isfahan between men and women. The population of this research was domestic tourists who had traveled to Isfahan during April and May 2016، which among them a sample of 400 tourists was randomly selected. The data was collected by a questionnaire consists of 40 questions. To analyze the data، exploratory factor analysis and independent t-test were used. The results revealed nine travel motives for domestic tourists; historical and cultural motives، visiting relatives and friends، shopping، accompanying family and friends، recreation and having fun، low-cost trip، city attractions، enjoying a safe travel، and work motivation. The results also showed that there was a significant difference between men and women in terms of historical and cultural motives، recreation and having fun، shopping، accompanying family and friends، domestic attractions، and enjoying a safe travel. The results also demonstrated that there was no significant difference between women and men in terms of enjoying a safe travel، visiting relatives and friends، and work motivation.
خلاصه ماشینی:
لذا پژوهش حاضر در صدد شناسایی انگیزه های گردشگران داخلی برای سفر به شهر اصفهان و بررسی تفاوت این انگیزه ها در بین زنان و مردان گردشگر است .
همچنین نتایج پژوهش آن ها نشان میدهد ارتباط معناداری بین عامل سن و انگیزه های خرید و تفریحات پر هیجان وجود دارد؛ به این گونه که گردشگران جوان انگیزة بیشتری برای خرید و انجام تفریحات پرهیجان از سفر به دبی داشته اند.
نتایج این آزمون در مورد ارتباط جنسیت و انگیزه فرهنگی- تاریخی نشان میدهد که سطح معناداری این آزمون کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراین فرض اختلاف بین میانگین انگیزة فرهنگی- تاریخی زنان و مردان گردشگر سفر کرده به شهر پذیرفته میشود.
نتایج پژوهش در مورد رابطۀ متغیر جنسیت و انگیزه های سفر نشان میدهد، زنان گردشگر دارای انگیزه های فرهنگی - تاریخی، خرید، همراهی با خانواده و دوستان ، استراحت و خوش گذرانی، بهره مندی از جاذبه های شهری و امنیت نسبت به مردان 1 Badaruddin گردشگر بوده اند.
در مورد ارتباط انگیزه های سفر و جنسیت توصیه میشود اقدامات صورت گرفته برای تأمین نیازهای گردشگران و تبلیغ مقصدهای گردشگری در رابطه با انگیزه های فرهنگی - تاریخی، خرید، همراهی با خانواده و دوستان ، استراحت و خوش گذرانی، بهره مندی از جاذبه های شهری و امنیت بیشتر بر زنان گردشگر توجه شود و ایشان در کانون توجه تبلیغات این نوع انگیزه ها قرار گیرند.
, (1996), The Australian international pleasure travel market: Motivations from a gendered perspective, Journal of Tourism Studies, Vol. 7 Issue 1, pp.
L. , (1995), Preliminary validation of the sport fan motivation scale, Journal of Sport and Social Issues Vol. 19, pp.