چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی کیفیت فعالیت های آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بو علی سینای همدان بر اساس مدل تحلیل اهمیت – عملکرد ((IPA بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود که 350 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که کیفیت فعالیت های آموزشی را در 7 بعد هدف، محتوا، روش تدریس، ویژگی های استادان، ساختار، امکانات و شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و در دو سطح وضع موجود و وضع مطلوب اندازه می گرفت. روایی پرسشنامه بر اساس دیدگاه متخصصان، بررسی و تایید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (96/ 0) به دست آمد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان درباره وضع موجود و مطلوب کیفیت فعالیت های آموزشی درمجموع و به تفکیک همه ابعاد مورد بررسی، شکاف منفی و معنی داری وجود دارد. تفاوت شکاف در مولفه هدف، محتوا، روش تدریس، استادان، ساختار، امکانات و شیوه های ارزشیابی به ترتیب 060/ 1-، 346/ 1-، 886/ 0-، 121/ 1-، 249/ 1-، 472/ 1-، و 886/ 0- بود. بیشترین شکاف، به ترتیب به ابعاد امکانات، محتوا، ساختار، ویژگی های استادان، هدف، روش تدریس و شیوه های ارزشیابی مربوط بود.
The aim of this study was to survey the quality of the educational activities of the Faculty of Literature and Humanities of Bu Ali Sina University in Hamadan، based on the importance- performance analysis model. Population of research was a graduate and master students of the Faculty that 350 of which were selected through available sampling method and were examined. The instrument to collect the data was a researcher-made questionnaire which measured seven dimensions of quality of educational activities، including objectives، content، teaching method، teachers’ characteristics، structure، resources and the evaluation methods of academic achievement at two levels of perceptions and expectations. The validity of the questionnaire was examined and approved according to some experts’ view and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient (96 percent). The results showed that there was a significant and negative gap between students، The gap between the components، objectives، content، teaching methods، teachers، structure، resources and evaluation methods، was respectively 1/060-، 1/346-،0/886-، 1/121-،1/249-،1/472-،0/886-، perceptions and expectations for learning activities in general and in separate dimensions.
خلاصه ماشینی:
به طور روشن تر، اين نکته بررسي ميشود که وضعيت کيفيت فعاليت هاي آموزشي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه همدان در ابعاد مختلف هدف ها، محتوا، روش هاي تدريس ، ويژگي هاي استادان ، سازمان دهي ، امکانات و شيوه هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، بر مبناي مدل تحليل اهميت – عملکرد به چه صورت است .
جدول (١) ترکيب حجم نمونه بر اساس جنسيت و مقطع تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه پژوهش : بين ديدگاه دانشجويان درباره وضع موجود و مطلوب کيفيت فعاليت هاي آموزشي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه همدان ، شکاف منفي و معنيداري وجود دارد.
لذا فرضيه پژوهش رد مي شود و ميتوان گفت بين ديدگاه دانشجويان درباره وضع موجود و مطلوب کيفيت فعاليت هاي آموزشي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه همدان ، شکاف منفي و معني داري وجود دارد جدول (٢) آزمون تي (t) براي دو گروه همبسته درباره مقايسه ديدگاه دانشجويان در مورد وضع (رجوع شود به تصویر صفحه) پرسش پژوهش : شاخص هايي که نياز به بهبود وضعيت آنها بر اساس ماتريس تحليل اهميت – عملکرد وجود دارد، کدم اند؟ پاسخ به اين پرسش ، نيازمند رعايت مراحل معيني است .
اين نتايج با يافته هاي جهاني (١٣٨٦)، شعباني ورکي و همکاران (١٣٨٥)، سماوي و همکاران (١٣٨٧)، مدهوشي و همکاران (١٣٨٨)، عارفي و همکاران (١٣٩٠) همسو بود که نشان دادند بين وضع موجود و وضع مطلوب کيفيت فعاليت هاي آموزشي شکاف قابل ملاحظه اي وجود داشته است .