چکیده:
هدف این مطالعه ارایه راهبردهای بهینه توسعه اشتغال گردشگری مذهبی شهر مشهد است. در این مطالعه از ابزارهای تحلیلی مانند ماتریس راهبردی کمّی، سوات، ماتریس عوامل داخلی ـ خارجی در سال ۱۳۹۰ استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از ماتریس عوامل داخلی ـ خارجی موقعیت راهبردی اشتغال در بخش گردشگری مذهبی شهر مشهد موقعیت تدافعی است. در ماتریس سوات راهبردهای تدافعی که بیشترین کارایی را در برنامه ریزی و بهبود اشتغال در بخش گردشگری مذهبی دارند، تعیین شد. در نهایت با استفاده از ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمّی، راهبردهای تدافعی تعیین شده بر اساس نمره جذابیت آن ها اولویّت بندی شدند. براساس اولویّت بندی به ترتیب راهبردهای ارتقای دانش فنی و تخصصی نیروی کار و بسترسازی مناسب برای اشتغال در بخش گردشگری مذهبی همچنین ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار متناسب با نیاز بازار کار در اولویّت قرار گرفتند. با توجه به نتایج مطالعه در راستای اجرای بهتر این راهبردها پیشنهادهایی ارایه شده است.
The objective of this study is evaluating and suggesting optimal strategies to develop employment in religious tourism sector in Mashhad. Analytical tools like QSPM Matrix، SWOT and IE were used for the year of 1390. Results of the IE matrix showed that the strategic position of employment in the religious tourism sector in Mashhad، is the defensive strategy. In the SWOT matrix، the defensive strategies which are the most effective for planning and improving in employment in the religious tourism sector were selected and eventually these defensive strategies were prioritized using the matrix QSPM based on their attractive scores. Based on the priority result، "promoting technical and professional knowledge for labor force in religious tourism sector"، "preparing appropriate outlines for employment in religious tourism" and "creating new and sustainable employment opportunities based on labor market demand" were selected respectively. Considering the results of the study، some suggestions have been proposed to achieve the better implementation of these strategies.
خلاصه ماشینی:
بهرامی (۱۳۸۹) در مطالعه ای با استفاده از روش مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها به شیؤە سوات به ارائۀ راهبرد برای توسعۀ گردشگری در مناطق روستایی استان کردستان پرداخته است .
به این منظور ابتدا عوامل بیرونی و درونی تأثیرگذار بر اشتغال در بخش گردشگری مذهبی تعیین شد و در مرحلۀ بعد راهبرد مورد نظر با استفاده از ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی تجزیه و تحلیل شده است .
در این مرحله از مطالعه ، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائۀ راهبردهای بهبود و توسعۀ کمی و کیفی اشتغال در بخش گردشگری مذهبی ، امکانات ، توانایی ها، محدودیت ها و تنگناهای موجود در حوزٔە زیارت به طورخاص و گردشگری به طورعام در اسناد فرادستی ، اسناد مطالعاتی سازمان های دولتی و نهادهای خصوصی بررسی شده است .
نتایج و بحث فرآیند برنامه ریزی راهبردی در حوزٔە اشتغال بخش گردشگری مذهبی شهر مشهد با گذراندن فرآیند چهار مرحله ای برنامه ریزی راهبردی طراحی شده است : نخست ، تدوین ماتریس ارزیابی عوامل درونی (IFE) و بیرونی (IEA)؛ دوم ، تشکیل ماتریس داخلی - خارجی (IE)، سوم ، تشکیل ماتریس سوات ، چهارم ، تدوین ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی .
۱۴۶ گام اول - تعیین عوامل خارجی و داخلی تأثیرگذار در حوزٔە اشتغال بخش گردشگری مذهبی شهر مشهد بر اساس اسناد و مطالعات گذشته و نظر کارشناسان در حوزٔە زیارت و زائرپذیری تعداد عوامل داخلی ۹ عامل تعیین شد که از این تعداد ۴ نقطۀ قوت و ۵ نقطۀ ضعف در ماتریس قرار داده شده است .