چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، کشورها ب همنظور تقویت اقتدار ملی خود در تلا شاند تا در زمین ههای
فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتقاء یابند. آیی ننامه ارتقاء اعضای هیئ تعلمی دانشگا هها و مراکز
علمی تحقیقاتی نیز با ارزیابی مستمر و مداوم جامعه علمی، ب همنظور ارتقاء کیفی آنان، م یتواند
نقش مهم و برجست های در پیشرفت و توسعه فرهنگی کشور داشته باشد. هدف این مطالعه نقدی بر
آیین نامه ارتقاء اعضای هیئ تعلمی دانشگا هها و مراکز علم ی تحقیقاتی کشور است تا در این راستا
ضمن آسی بشناسی آن راهکارهایی را در قالب پیشنهاد ارائه کند. مطالعه حاضر ب هلحاظ هدف
کاربردی است و ازطریق مطالعه متون مربوط و بررسی آیی ننام ههای موجود در این زمینه انجام
شد هاست. در این مطالعه ضمن بررسی آیین نامه ارتقاء، چالش های آن به تفصیل بیان و راهکارهایی
جهت بهبود آ نها پیشنهاد شد هاست. پس از بررسی و مطالعه مشخص شد، بین آیی ننامه مصوّب و
خط مشی و استراتژی دانشگا هها گاهی تناق ضهایی مشاهده م یشود و ب ه تبع این تناقض، یکدستی
در اجرای آیی ننامه در میان دانشگا هها و موسسات آموزشی و پژوهشی گوناگون دچار لغزش م یشود.
اجرای آیین نامه ارتقاء در مواردی تحت تاثیر سلیقه ها و سیاست های گوناگون دانشگا هها و افراد به
شیوه های متفاوتی اجرا می شود.
خلاصه ماشینی:
فتح آبـادي (١٣٩٣) بـه بررسـي ديـدگاه اعضـاي هيئت علمـي درخصوص مـادة يک آيين نامـۀ ارتقـاء (فرهنگـي ) پرداخت و پس از انجام مصاحبه و تکميل پرسشـنامه توسـط اعضـاي هيئت علمـي دانشـگاه هاي تهـران ، بـه اين نتيجه رسـيد کـه اعضـاي هيئت علمي فعاليت هـاي فرهنگـي و تربيتـي را نهفتـه در بطـن فعاليت هـاي آموزشـي مي داننـد و به زعـم بسـياري از آنـان آمـوزش از تربيـت و فعاليـت فرهنگـي تفکيک ناپذير اسـت .
آذين (١٣٩٤) بـه پژوهشـي دربـارة آيين نامۀ ارتقـاء و اقتصاد دانش بنيان پرداخت و بيان داشـت کـه آيين نامه هـا و مقـررات جـاري بـراي ارتقـاء اعضـاي هيئت علمـي بـا وجـود تغييـرات اعمال شـده همچنـان بـر اصالت مقاله و رجحان آن بر سـاير توليدات علمي اسـتوار اسـت .
بـا توجـه بـه اهميـت آيين نامۀ ارتقـاء جهـت ارزيابـي عملکردهـاي اعضاي هيئت علمـي به عنـوان توليدکننـدگان علـم ، بازنگري آيين نامـۀ ارتقاء اعضـاي هيئت علمي دانشـگاه ها و مؤسسـات آمـوزش عالـي ، پژوهشـي و فنـاوري امـري ضـروري اسـت تـا آيين نامـه اي متناسـب با نيازهاي کشـور براسـاس اهـداف برنامه هـاي توسـعه اي و آمايش سـرزمين و بهبـود کيفيـت اعضاي هيئت علمي دانشـگاه ها تدوين شـود.
بـا توجـه بـه شـيوة تدويـن آيين نامـۀ ارتقـاء و امتيـازات لازم بـراي آن ، همچنيـن تعـداد زيـاد مجـلات علميـپژوهشـي و کثـرت دانشـجويان تحصيـلات تکميلـي ازيک طـرف و وزن قابل توجـه بند يک مـادة ٣ آيين نامۀ ارتقـاء (براسـاس خط مشـي دانشـگاه ها) جهـت ارتقـاء مرتبـه ، مي تـوان پيش بينـي کرد کـه امـروزه بيشـتر اعضـاي هيئت علمـي ٨ سـال پـس از جـذب در دانشـگاه بـه مرتبـۀ اسـتادي ارتقـاء پيـدا کننـد، بـدون اين کـه فرصـت کافـي بـراي کسـب تجربـۀ لازم در سال چهارم ، شماره ١٥ امـر آمـوزش ، پژوهـش و نـوآوري را در اختيـار داشـته باشـند.