چکیده:
بحث خدمات در رابطه با کتابخانه دیجیتالی ازجمله شاخص های ممیز آن با کتابخانه های
سنتی است. به نحوی که در برخی تعاریف صورت گرفته ازسوی متخصصان امر بر این مطلب
به عنوان یک شاخص تاکید می شود؛ بنابراین علی رغم اتخاذ تدابیری برای راه اندازی
خدمات مبتنی بر محیط دیجیتال و شبکه، ارزیابی آن ها و ارزشیابی میزان حصول موفقیت
در رابطه با آن ها خود از چالش هایی است که متخصصان حوزه را درگیر کرده است. ازاین رو،
ازیک سو ارائه مدل های ارزیابی و بهینه سازی مدل های موجود برای ارزیابی کتابخانه های
دیجیتالی ضروری است و ازسوی دیگر باید سازوکارهای به کارگیری آن ها را نیز شناخت.
کتاب حاضر سعی کرده است با اشراف به این مسئله، خواننده را با مدل های ارزیابی
خدمات کتابخانه های دیجیتالی آشنا کند و مطالبی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد،
اما در یک برداشت کلی می توان گفت، آن چنان که باید ازعهدة این رسالت خود به خوبی
برنیامده است. هرچند قضاوت بیشتر در این رابطه برعهدة خواننده خواهد بود.
The services of digital library is one of the main differences which they
had with traditional ones. However, in some definitions given by experts,
they emphasizes this as an indicator; therefore, despite the adoption
of measures to set up digital and network -based services, evaluating
them and evaluating the extent to which they are successful in their
own right, is one challenges of this field. Therefore, it is necessary to
present models for assessing and optimizing existing models for the
evaluation of digital libraries, and the other mechanisms should be used
to implement them.
The book is intended to familiarize the reader with the evaluation models
of digital library service and present the content to audience, but in
a general impression it can be said that it failed in this aim. However,
more judgments will be made by the reader.