چکیده:
کتاب سواد رسانه ای و آگاهی های نشانه شناختی که توسط الیوت گینز نوشته شده است،
کوشیده تا با تحلیل نشانه های موجود در تعدادی از فیلم های خبری و سریال های
سرگرم کننده تلویزیونی آمریکا، به خواننده نشان دهد که این فیلم ها و سریال ها چه
چیزهایی را توانسته اند یا نتوانسته اند، بیان کنند؟ پیام های شان را چگونه شکل داده اند؟
برای انتقال این پیام ها به مخاطبان خود از چه فنونی استفاده کرده اند؟ و چگونه می توان
معنای پیام های صریح یا ضمنی و خودآگاه یا نیمه خودآگاه آن ها را دریافت کرد؟ به طورکلی،
قصد کتاب حاضر، یافتن چگونگی فرایندهای ارتباطی در زندگی روزمره و درک رسانه ای آن
بوده تا بتوان به شناخت درست و موثری دست یافت؛ اما نویسندة کتاب، علی رغم تلاشی
که برای شناساندن ابعاد نشانه شناختی کرده است، عدم انسجام مطالب و پراکنده گویی، او
را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته و به خصوص، ترجمه ناهموار آن نیز، مزید بر علت
شده، چنان که در مواردی، اصل موضوع، یعنی سواد رسانه ای هم به حاشیه رانده و حتی
فراموش شده است. درحالی که گینز می توانسته هنر نشانه شناسی خود را در کتاب به رخ
خواننده بکشد؛ بدین صورت که به جای پراکنده گویی، با کمترین نشانه ها، بیشترین معناها
را نشان بدهد، اما هرگز این امر رخ نداده است.
The book “media literacy and semiotic awareness” written by Elliot
Gaines, attempted to show how the films and the serials could or did
not succeed in analyzing the signs; using examples from number of
news and television series in the US. How did they form their messages?
What techniques have been used to convey these messages to
their audience? And how do you get the meaning of explicit or implicit
messages, or self-conscious or semi-conscious? In general, the intention
of the present book is to find how communication processes works
in everyday life and how media percepts, in order to gain a proper and
effective understanding. However due to the inconsistencies in content
and dispersion, the author of the book, in spite of his attempt to identify
semiotic dimensions, failed at his project; and in particular its rugged
translation decrease the quality of book in a way that, in some cases, the
subject matter, media literacy has been marginalized and even forgotten.
While Gaines could draw the art of semiotics in his book, and instead
of scattering he could say much by fewest signs, but never did so.