چکیده:
هدف: مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاع رسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاع یابی آنان نوشته شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود. حجم کل جامعه آماری شامل12260 نفر متشکل از 8100 نفر کارشناسی ارشد و 4160 نفر دکتری بود. از این تعداد، 236 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری طبقه ای غیرنسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان در حد متوسط بود. همچنین وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان، پایین تر از حد مطلوب بود. از سوی دیگر، میزان استفاده دانشجویان از خدمات اطلاع رسانی در سطح متوسط قرار داشت. بین میزان سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب اطلاع یابی آنان رابطه معناداری وجود داشت. یافته ها نشان داد نقش کتابداران در کاهش اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین شرکت در کارگاه های آموزشی نتوانسته تاثیری در میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان داشته باشد. بین نمره دانشجویان به مهارت های ارتباطی کتابداران و میزان اضطراب اطلاع یابی آنان، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت. بین میزان استفاده از خدمات اطلاع رسانی و میان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار مثبتی برقرار بود. یافته ها نشان داد بین میانگین نمره های اضطراب اطلاع یابی دانشجویان و متغیر جنسیت و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که این تفاوت در مقطع تحصیلی مشاهده شد. در ادامه، تفاوت معناداری بین میانگین نمره های سواد اطلاعاتی و متغیرهای جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی مشاهده نشد.
اصالت/ارزش: شناخت برخی از عوامل مختلف که می تواند فرایند اطلاع یابی افراد را تحت تاتیر قرار دهد تا جایی که آنان را دچار اضطراب کند، ضروری به نظر می رسد. نتایج این پژوهش با تاکید بر نقش کتابداران، میزان استفاده از خدمات اطلاع رسانی و سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش می تواند مورد توجه کتابداران و مسئولان دانشگاهی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر شناخت عوامل تاثیرگذار، گام هایی در جهت رفع آن برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان زهراکاشی<FootNote No="16" Text=" دانشآموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
com"/> چکیده تاریخ ارسال: 29/05/1396 _ تاریخ پذیرش: 16/08/1396 هدف: مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان نوشته شده است.
هدف پژوهش هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و نقش و کارکرد کتابداران و خدمات اطلاعرسانی و همچنین سواد اطلاعاتی در کاهش این اضطراب است.
بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و اضطراب اطلاعیابی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
در جدول2 نتایج آزمون تی یکنمونهای برای مقایسۀ میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی با سطح متوسط (نمره3) نشان داده شده است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> در جدول4 نتایج آزمون تییکنمونهای برای مقایسه میزان میانگین اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد با نمره متوسط (3) نشان داده شده است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> در جدول5 نتایج آزمون تی یکنمونهای برای تعیین میزان تأثیر کتابداران در کاهش اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد با نمره متوسط (3) نشان داده شده است.
در ادامه نیز فرضیههای پژوهش مطرح و سپس تحلیل آماری شد که در ادامه به آن پرداخته شده است: 6_ بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و اضطراب اطلاعیابی آنان رابطه معناداری وجود دارد.