چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی و ارزیابی اثربخشی آن بود که در دو مرحله و به صورت کیفی و کمی انجام شد. مرحلۀ اول با روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت، جامعه پژوهش منابعی(کتب) بودند که در آنها نظریه روانشناسی فردی شرح داده شده بود. نمونه گیری آن بصورت هدفمند انجام شد. مرحلۀ دوم به روش نیمه آزمایشی انجام شد که طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری زنان سرپرست خانوار بودند؛ که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی، منجر به ارائه برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی برای زنان سرپرست خانوار گردید و در بخش کمی یافته ها نشان داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر افزایش سطح توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد و می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که باعت می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند
خلاصه ماشینی:
5. یافتههای پژوهش سؤال اول: تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار برمبنای نظریۀ آدلر چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سؤال، دادهها در مرحلۀ اول از کتب (متون) و براساس روش تحلیل محتوای مضمونی استخراج شدند و برنامۀ آموزشی موردنظر تدوین شد.
نتایج آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانسها در متغیر توانمندی روانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ازآنجاکه پیششرطهای استفاده از آزمون آماری کوواریانس تکمتغیره برقرار است، برای ارزیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر بهبود توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار کمیتۀ امداد از این آزمون استفاده شد که نتایج حاصل از این تحلیل در جدول 9 ارائه شده است.
ازهمینجهت، در بخش دوم سؤال اول پژوهش، این سؤال پاسخ داده شده است: میزان ماندگاری اثربخشی برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی براساس نظریۀ آدلر بر توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار کمیتۀ امداد چگونه است؟ نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تکمتغیری توانمندی روانی، حاصل از نمرات افراد شرکتکننده در مرحلۀ پیگیری، به شرح ذیل است: جدول 10.
سؤال دوم: آیا برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی براساس نظریۀ آدلر بر افزایش توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار کمیتۀ امداد مؤثر است؟ همانطور که یافتههای پژوهش در جدول 9 نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر میزان توانمندی روانی تفاوت معنادار است (004/0P=).