چکیده:
با گسترش جمعیت و به تبع آن گسترش صنایع خدماتی در سالهای اخیر بیش از هر زمان دیگر
رقابت در خردهفروشیها به ویژه فروشگاههای زنجیرهای شدیدتر شده است. امروزه فروشگاههای
زنجیرهای با تنوع کالایی سعی در تاثیرگذاری بر نگرش مصرفکنندگان میباشند این تحقیق با استفاده
از روش اسنادی کتابخانهای با مروری با مفاهیم و نظریههای رفتار مصرفکننده در ارتباط با تاثیرات
محیط فروشگاه. محیط آرایه خدمات در فروشگاه و احساسات مصرفکنندگان در محیط خرید بدین
نتیجه رسید که؛ محیط فروشگاه به ویژه محیط فروشگاههای زمانی قادرند مشتریان را به مصرف
متنوع ترغیب کنند که انواع نشانههای اجتماعی-انسانیء طراحیشده» محیطی و معاملاتی داخل و
بیرون فروشگاه بر ارزیابی شناختی و عاطفی مشتریان تاثیر گذارد و علاوه بر رساندن اطلاعات لازم
کالاها خرید جذابی را برای مصرفکنندگان به ارمغان بیاورد. بنابراین در یک فروشگاه زنجیرهای وجود
کارکنان ماهر در کنار چیدمان مناسب قفسهها و کالاهاء طراحی مناسب نورپردازی» وجود فضاهای
کافی برای استراحت یا تعامل مشتریان تنها از نشانههای کوچکی است که میتواند مشتریان را ترغیب
به تنوعطلبی در خرید نماید. طبیعی است مهیاشدن فضای مناسب فروشگاهی میتواند احساسات
مصرفکنندگان را نسبت به فروشگاه مثبت نماید و لذت خرید را دو چندان نماید.
خلاصه ماشینی:
"امروزه فروشگاههای زنجیرهای با تنوع کالایی سعی در تاثیرگذاری بر نگرش مصرفکنندگان میباشند این تحقیق با استفاده از روش اسنادی کتابخانهای با مروری با مفاهیم و نظریههای رفتار مصرفکننده در ارتباط با تاثیرات محیط فروشگاه، محیط ارایه خدمات در فروشگاه و احساسات مصرفکنندگان در محیط خرید بدین نتیجه رسید که؛ محیط فروشگاه به ویژه محیط فروشگاههای زمانی قادرند مشتریان را به مصرف متنوع ترغیب کنند که انواع نشانههای اجتماعی-انسانی، طراحیشده، محیطی و معاملاتی داخل و بیرون فروشگاه بر ارزیابی شناختی و عاطفی مشتریان تاثیر گذارد و علاوه بر رساندن اطلاعات لازم کالاها خرید جذابی را برای مصرفکنندگان به ارمغان بیاورد.
موضوعی که انواع فروشگاهها، خردهفروشیها در دستور کار راهبردهای بازاریابی خود قرار دادهاند؛ تنوعطلبی خرید است که میتواند وفاداری، رضایت و تعهد مشتریان را به همراه داشته باشد، این تنوعطلبی متاثر از نشانههای محیطی و انسانی محیط فروشگاه یا سازمان میباشد که بر ارزیابیهای شناختی، ادراکی، هیجانی و احساسی مشتریان تاثیرگذار است کنند.
عبارتند از محرکهای اجتماعی فضای فروشگاهی، شاخصهای احساسی- ادراکی خریدار و رفتار فرانقشی خریدار اگر چه بسیاری از محققان درباره ارتباط بین فضای فروشگاه Wang et al Berman and Evans Levine و رفتار مشتریان مطالعات خود را انجام دادند، اما ذکر این نکته لازم است که آنها تنها عوامل خاص محیطی همچون (موسیقی پخش شده، دما و ...
فضای فروشگاهی و محیط فروشگاهی یک مکان آزمایشگاهی نیست که بتوان با محدودکردن و تحت کنترل قراردادن متغیرهای خاصی احساس و ادراک واقعی مشتری را منعکس کرد، زیرا ممکن است حتی آن متغیرهایی که از نگاه محققین مورد توجه و بررسی قرار نمیگیرند نیز بر تصمیم و رفتار خریدار تاثیر گذار باشد (منصوریموید و همکاران، 1393؛ وو و همکاران 1 ، 2011)."