چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺑﺮ آﮔﺎﻫﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ازﻧﻈﺮ روش ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، »ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ« و از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف »ﮐﺎرﺑﺮدی« ﺑﻮده، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوم ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1396-97ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 4396 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد 354 ﻧﻔﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان و ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﻮر داﺳﺘﻔﺎده در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮدﻧﺪ از: ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺗﻘﯽ ﭘﻮر و ﻏﻔﺎری (1388) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ آﮔﺎﻫﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺮوﻣﺴﻮ (2001). ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اول 0/81 و ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ دوم 0/89 ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه اﺳﺖ. آزﻣﻮن ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺷﺎﻣﻞ آزﻣﻮنt ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ و آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ F ﺑﻮده اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺟﻮ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺗﻨﺒﯿﻪ در ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان آﮔﺎﻫﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوم ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﻮده اﺳﺖ.
واژهﻫﺎیﮐﻠﯿﺪی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن، آﮔﺎﻫﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﭘﺴﺮان، دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن، ﻣﺸﻬﺪ
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتراي مديريت آموزشي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور، نيشابور، ايران چکيده هدف اصلي تحقيق بررسي تأثير مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان بر آگاهي اجتماعي دانش آموزان پسر دبيرستان هاي مشهد بوده است .
واژه هايکليدي: برنامه درسي پنهان ، آگاهي اجتماعي، پسران ، دبيرستان ، مشهد ٨٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه برنامه درسي به عنوان يکي از ستون هاي الزامي سازه علوم تربيتي نقش بيبديلي در عملکردهاي تربيتي داشته است و حتي پا را از قلمرو رسمي بودن بيرون گذاشته ، فرايندهاي غيررسمي را در برگرفته است .
Ackar ٩٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * جدول ١- مقايسه سطح آگاهي اجتماعي بر اساس نوع ساختار فيزيکي درک شده (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٢-١ نتايج آزمون F آنوا (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول هاي فوق نشان داده اند که دانش آموزاني که ساختار فيزيکي برنامه درسي پنهان را نامطلوب ارزيابي کرده اند، ميانگين سطح آگاهي اجتماعيشان ٢/٩١ به دست آمده است .
٩٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * فرضيه پنجم : ٥-ميزان برخورداري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدرسه بر آگاهي اجتماعي دانش آموزان پسر دبيرستان هاي مشهد تأثير دارد.