چکیده:
داﻧﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آن از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ی ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از ﺑﯿﻦ اﻧﻮاع ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ از اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋه ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و ﻧﻘﺸﯽ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ دارد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮرﺳﯽ اﻧﮕﯿﺰه داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﻀﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﺎل 4 ام ﻣﻨﻄﻘﻪ 7 ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 97-98 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ آﻧﻬﺎ ﻃﺒﻖ آﺧﺮﯾﻦ آﻣﺎر در ﺳﺎل ﻣﺬﮐﻮر ﻣﺠﻤﻮﻋﺎ 6953 ﻧﻔﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. از ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻤﻮﻧﻪ ای ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 365 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻓﺮﻣﻮل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﮐﻮﮐﺮان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑﺰار اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺮای اداﻣﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﻫﺎی ﭘﺎراﻣﺘﺮﯾﮏ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن داده ﻫﺎ، ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎ از آزﻣﻮن ﻫﺎی ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق بررسي فرضيه ها: فرضيه ١: سبک مديريت کلاس معلمان بر انگيزش دانش آموزان سال ٤ ام منطقه ٧ تهران در سال تحصيلي ٩٧-٩٨ تاثير دارد.
همچنين در جدول فوق مقادير B و β به ترتيب نشان دهنده ضريب استاندارد نشده و ضريب استاندارد شده رگرسيون ميباشند که نشان از ميزان تأثير متغير پيش بين در معادله رگرسيوني است ، که براين اساس تاثير سبک مديريت کلاس در معادله برابر با ٠/٤٨٠ مي باشد و بدين معناست که در صورت ثابت بودن ساير شرايط با افزايش يک واحد در سبک مديريت کلاس به ١٥٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * اندازه ٠/٤٨٠ واحد افزايش در انگيزش دانش آموزان خواهيم داشت .
با توجه به اين نتيجه فرضيه پژوهش که بيان ميکند "سبک مديريت کلاس معلمان بر انگيزش دانش آموزان سال ٤ ام منطقه ٧ تهران در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ تاثير دارد.
بررسي انگيزه دانش آموزان و مديريت فضاي آموزشي / ١٥٥ با توجه به اين نتيجه فرضيه پژوهش که بيان مي کند " سبک مديريت کلاس معلمان بر خودپنداره دانش آموزان سال ٤ ام منطقه ٧ تهران در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ تاثير دارد.
با توجه به اين نتيجه فرضيه پژوهش که بيان مي کند " بين انگيزش و خودپنداره دانش آموزان سال ٤ ام منطقه ٧ تهران در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ رابطه وجود دارد.
نتايج اين يافته همچنين با نتيجه پژوهش کبيري (١٣٩٣) بين ابعاد مديريت کلاس درس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود ندارد نا همسو است .