چکیده:
ازﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ و رﺳﺎﻟﺖ ﻣﺘﻨﻮع و ﭘﯿﭽﯿﺪه ای را در رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ارﺗﻘﺎی ﮐﻤّﯽ و ﮐﯿﻔﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﭘﺮورش ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاوان ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺖ و ﯾﮑﻢ دﻏﺪﻏﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ در اﻏﻠﺐ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺟﻬﺎن ازﺟﻤﻠﻪ دﻏﺪﻏﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻧﻈﺎمﻫﺎی آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ دﺳﺘﻮر ﮐﺎر اﺻﻠﯽ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺘﻐﯿﺮ و ﻣﺘﺤﻮﻟﯽ ﮐﻪ اﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ را ﻣﺤﺼﻮر ﮐﺮده، ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ را ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﻣﺒﺪل ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ وﻗﻮت، ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ وﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ و ﺗﻼش ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ورﺳﯿﺪن ﺑﻪ وﺿﻊ ﻣﻄﻠﻮب وﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﺮﺗﺮ از اﻫﻢ وﻇﺎﯾﻒ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ از ﺟﻤﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺿﻤﻦ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ، ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: آموزش عالي، کيفيت خدمات ، چالش ها ١٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه نظام آموزش عالي کشور در طول دو دهه گذشته با چالشها و مسائل بسياري از قبيل : کاربردي نبودن آموزشهاي دانشگاهي، فقدان رابطه مناسب بين دانشگاهها و ساير بخشهاي اجتماعي، بي توجهي به کارکردهاي پژوهش و ارائه خدمات در دانشگاهها، مشکل تعدد مراکز تصميم گيري و وجود متوليان متعدد (اجتهادي، ١٣٧٧) رشد فزاينده دانشجويان و متقاضيان ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، گسترش کمي نظام آموزش عالي بدون توجه به ظرفيتهاي موجود و توان اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه براي پذيرش دانش آموختگان دانشگاهي، کاهش منابع مالي و فشار از سوي جامعه براي مسئوليت پذيري و پاسخگويي لازم ، مواجه بوده است .
همچنين ، پژوهشي تحت عنوان بررسي چگونگي ارتقاي کمي و کيفي دسترسي به آموزش عالي در ايران توسط هويدا (١٣٨٧) انجام گرفته است که به اين نتايج ١٧٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * دست يافتند، ضرورت هايي همچون تنوع منابع مالي، توسعه زيرساختهاي لازم براي يادگيري از راه دور و الکترونيکي، توسعه کيفيت نظام سنجش و پذيرش ، کيفيت منابع انساني و هيئت علمي، نهادينه شدن ارزشيابي واعتبارسنجي، رقابتي شدن آموزش عالي، تعامل سه جانبه دانشگاه ، بنگاه و دولت را برمي شمارد.