چکیده:
یکی از مسائلی که موجب بازده پایین درس تاریخ میشود روش تدریس این درس میباشد. معمولا
معلمان خود به تنهایی از آغاز تا پایین کلاس سخنرانی میکنند و دانش آموزان هیج گونه تعاملی با معلم و
مسائل درس پیدا نمیکنند. در نتیجه کلاس درس برای آنها خسته کننده میشود. اگر بتوانیم در کنار
شیوههای قدیمی مانند سخنرانی، پرسش و پاسخ سوالات از پیش طرح شده از روشهای جدید مانند
نمایش فیلم، استفاده ازعکس و بازدیدهای علمی وعملی استفاده کنیم طوری که دانش آموز پیوند گذشته
و حال را درک کند میتوانیم آنها را بیشتر به سوی درس تاریخ جلب کنیم. همچنین میتوانیم برای
تدریس تاریخ ملی از تاریخ محلی آغازکنیم تا دانش آموزان به نقش خانواده و پدرانشان در ساختن تاریخ
پی ببرند. تاریخ واقعی تاریخ جنگها و امپراطوریها نیست بلکه تاریخ حقیقی تاریخ پیشرفتها و
دستاوردهای معنوی انسانها در ساختن تمدن بشری است که باید در راس دروس تاریخ مطرح شوند. در
این مقاله سعی شده تا با روش کتابخانهای وگردآوری نظرات گوناگون در رابطه با روشهای جدید
تدریس تاریخ و جمع بندی ونتیجه گیری مطالب بدست آمده به چند نمونه از راه کارهای جدید تدریس
اشاره کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد معلمانی که با شیوههایی مناسب به تدریس درس میپردازند
ذهن دانشجو را فعال نموده و آنها را دریادگیری درگیر میکنند تا خود به نتایج مورد نظر دست یابند.
خلاصه ماشینی:
اگر بتوانيم در کنار شيوه هاي قديمي مانند سخنراني، پرسش و پاسخ سؤالات از پيش طرح شده از روش هاي جديد مانند نمايش فيلم ، استفاده ازعکس و بازديدهاي علمي وعملي استفاده کنيم طوري که دانش آموز پيوند گذشته و حال را درک کند ميتوانيم آنها را بيشتر به سوي درس تاريخ جلب کنيم .
اهميت موضوع ازآنجا آشکار ميشود که بدانيم متأسفانه بسياري از دانش آموزان درس تاريخ به درس توجه نمي کنند ودرس بازده لازم را ندارد زيرا کلاس و روش تدريس سخنراني-محورمعلم براي آنها بسيار کسل کننده است .
ممکن است براي برخي مطالب تاريخي فيلم هاي خوبي وجود داشته باشدکه جنبه علمي-آموزشي داشته باشند اگر اين فيلم ها به طور مطلوب به کارگرفته شوند، ميتوانند جاي بخشي از محتواي کتاب درسي را بگيرند.
(توين بي، ٢٥٣٦) معلمان تاريخ هميشه بايد سعي کننددرجريان وقايع و مسائل روز باشند، بايد براي دانش آموزان تضمين کنيدکه آنها درحال يادگيري چيزي دقيق و صحيح هستند.
مهارت هاي ناشي ازتدريس تاريخ محال است که به دست آيد مگر اين که آنها محتوايي را روايت کنندکه تاحدودي اهميت ذاتي داشته باشد و با زندگي دانش آموزان مرتبط به نظر رسد.
ازفيلم مانند ساير منابع استفاده کنيد به خاطر داشته باشيدکه فيلم وسيله اي ١٦٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * است که به شما کمک ميکند تا درک عميق تري از دوره تاريخي اي ارائه دهيد که درحال تدريس ميباشيد.