چکیده:
خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی و مراقبت قرار میدهد. از این رو
پیش از تمام محیط های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد. پیدایش عادات و نظرهای کودک از
خانه آغاز میشود. در جریان رشد کودک شرایط خانواده میتواند یک عامل مثبت و مهیا کننده زمینههای
رشد یا یک عمل مخل و بازدارنده باشد. ویژگیهایی از قبیل احساس اعتماد به نفس و آرامش خاطر و
سلامت روان در کودک، نتیجه وجود یک فضای خانوادگی آرام و روابط سالم بین اعضای خانواده است.
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه نیازهای بنیادین روانشناختی دختران نوجوان در دو گروه تک والد
پدر و تک والد مادر شهر تهران بوده است. روش تحقیق علی مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش
آموزان دختر (خانوادههای تک والد، سرپرست پدر و سرپرست مادر) دوره دوم دبیرستان دو منطقه شهر
١٥ ) بود که برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه شامل ، تهران( ١١ ١٠٠ نفر فرزندان خانوادههای تک والد ( ٤٠ نفر سرپرست پدر، ٦٠ نفر سرپرست مادر) میباشد. ابزار
پژوهش، پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و رایان بود. دادهها در سطح آمار استنباطی و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میانگین
زیرمقیاسهای نیازهای بنیادین روانشناختی بین دو گروه وجود ندارد. به عبارت دیگر یعنی؛ نیازهای
بنیادین روانشناختی در گروه های مختلف تفاوتی ندارد یا به عبارت دیگر می توان گفت که سرپرست پدر
داشتن یا سرپرست مادر داشتن هیچ تاثیری بر نیازهای بنیادین روانشناختی دختر نوجوان ندارد.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه نیازهای بنیادین روانشناختی دختران نوجوان در دو گروه تک والد پدر و تک والد مادر شهر تهران بوده است.
روش تحقیق علی مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر (خانوادههای تک والد، سرپرست پدر و سرپرست مادر) دوره دوم دبیرستان دو منطقه شهر ١٥ ) بود که برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه شامل ، تهران( ١١ ١٠٠ نفر فرزندان خانوادههای تک والد ( ٤٠ نفر سرپرست پدر، ٦٠ نفر سرپرست مادر) میباشد.
بر این مبنا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا بین نیازهای بنیادین روانشناختی دختران نوجوان با سرپرست پدر و سرپرست مادر تفاوت وجود دارد؟ مازلو*" (۱۹۴۳) نظریه روانشناسی خود را به عنوان «نظریه انگیزههای انسان» ارائه کرد.
مطالعات آسیب شناسی روانی بر روی کودکانی که با غیبت پدر مواجهندء نشان می دهد که این کودکان نسبت به کودکانی که پدر در خانه آنها حضور دارد» بیشتر در معرض ناهنجاری های احساسی و افسردگی هستند 5 هدف این پژوهش مقایسه نیازهای بنیادین روانشناختی در نوجوانان دختر در دو گروه تک والد پدر و تک والد مادر است که فرضیه پژوهش بدین صورت معنا می یابد که بین نیازهای بنیادین روانشناختی نوجوانان دختر تک والد پدر با تک والد مادر تفاوت وجود دارد.
پژوهش هايي در حوزه آموزشي و پرورشي نشان داده شده است که ، نيازهاي بنيادي روانشناختي با روابط دانش آموزان ، روابط دانش آموزان و معلمان و انتظارات هنجاري و فرصت هاي آموزشي رابطه مثبت و مقايسه نيازهاي بنيادين روانشناختي دختران نوجوان در دو گروه تک والد پدر و تک مادر والد / ١٥ معناداري دارد.