چکیده:
یکی از شیوههای رایج برای هویتیابی و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است. افراد در مصرف فرهنگی، انواع کالاها و نمادهای ارزشمند را، نه به خاطر ارزش مادیشان بلکه به دلیل ارزش فرهنگی آنها و به منظور ایجاد تصاویری مطلوب از خویش در ذهن دیگران مصرف میکنند. تحقیق حاضر در همین راستا و به بررسی جامعهشناختی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه و تاثیر آن بر میزان مطالعه متون کاغذی(کتاب، مجله، روزنامه) در بین کارمندان شهرداری تهران پرداخته است. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق تمامی افراد بزرگسال در بازه سنی20 تا 50 سال شهرداری تهران بودهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 370 نفر انتخاب و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی اطلاعات جمعآوری شدهاند. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام و میزان مطالعه متون کاغذی و سبک مطالعه پاسخگویان رابطه معنادار منفی و معکوسی وجود دارد. همچنین بین سابقه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و میزان مطالعه متون کاغذی هم رابطه معناداری وجود دارد. ولی بین نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه متون کاغذی و سبک مطالعه پاسخگویان رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی جامعهشناختی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه و تأثیر آن بر میزان مطالعه متون کاغذی(کتاب، مجله، روزنامه) در میان کارمندان شهرداری تهران عبدالرضا ادهمی 1 مهدی نصیری پور 2 چکیده یکی از شیوههای رایج برای هویتیابی و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است.
یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام و میزان مطالعه متون کاغذی و سبک مطالعه پاسخگویان رابطه معنادار منفی و معکوسی وجود دارد.
فرض اساسی این نظریه این است که بین میزان مواجهه و استفاده از رسانه و واقعیت پنداری در محتوا و برنامههای آن رسانه ارتباط مستقیم وجود دارد؛ بنابراین براساس نظریه کاشت یا پرورش جرج گربنر میتوان استنباط کرد میزان، مدت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر مصرف فرهنگی و میزان مطالعه متون کاغذی(کتاب، مجله، روزنامه) افراد تأثیر میگذارد.
یافتههای تحقیق حاضر در این رابطه نشان میدهد که بین سابقه استفاده از هر سه نوع شبکه اجتماعی مجازی یعنی تلگرام، فیس بوک و اینستاگرام و میزان مطالعه متون کاغذی رابطه معناداری وجود دارد و جهت این رابطهها هم منفی و معکوس میباشد و همه این روابط در سطح 05/0 معنادار میباشند.
یافتههای تحقیق حاضر در مورد این فرضیه نشان میدهد که بین نوع استفاده از سه شبکه اجتماعی مجازی یعنی تلگرام، فیسبوک و اینستاگرام و میزان مطالعه متون کاغذی و سبک مطالعه پاسخگویان رابطه معناداری وجود ندارد."