چکیده:
مطابق تعالیم ادیان الهی، حیات افراد بشر پس از مرگ نیز ادامه مییابد. با وجود اینکه اعتقاد به معاد، جسمانی و یا روحانی، از ارکان مهم ادیان الهی به شمار میرود، اما نوع نگرش نسبت به کیفیت زندگی اخروی، دارای تفاوتهایی است. «بهشت»، به عنوان یکی از اجزای مهم زندگی سرای باقی، از جمله تعالیم مشترک میان اسلام و مسیحیت است. بهشت عبارت است از جایی که ارواح نیکوکاران به آن راه مییابد. ادیان الهی در عین معرفی جایگاه اعلی برای بهشت، به نوعی از مشخص کردن مکان معین طفره میروند. بهشت را سرای نعیم جاودانه معرفی میکنند. در ادیان الهی در خصوص مسئله ازدواج در بهشت، اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد. همچنین، بهشت آدم و حوا در عین اینکه از مشترکات ادیان الهی است، اما در خصوص کیفیت آن، اختلاف نظرات بسیاری دیده میشود. این پژوهش برآن است تا اعتقادات مشترک میان اسلام و مسیحیت، درخصوص بهشت را مطرح و وجوه افتراق آن را به بحث بگذارد. بدین ترتیب، به این شبهه که بهشت موصوف در قرآن، مطابق امیال و شهوات زمان نزول قرآن است، نیز پاسخ داده خواهد شد.
الأدیان الإلهیة تؤکد فی تعالیمها علی استمرار الحیاة بعد الموت، ورغم أن العقیدة بالمعاد الروحانی أو الجسمانی تعتبر رکنا أساسیا فیها، إلا أن کل واحد منها لدیه رؤیته الخاصة بالنسبة إلی کیفیة الحیاة الأخرویة، لذا هناک اختلاف بین دین وآخر علی هذا الصعید.
الجنة باعتبارها بنیة أساسیة فی الحیاة الأخرویة، فهی تندرج ضمن التعالیم المشترکة بین الإسلام والمسیحیة، وتعرف بأنها مسقر أرواح الصلحاء؛ لذا نجد الأدیان السماویة تتجاهل تعیین مکانها المعین وتکتفی بالتأکید علی مکانتها السامیة وکونها مقر الخلود فی النعیم. کما تجدر الإشارة هنا إلی وجود اختلاف کبیر بین الأدیان السماویة بالنسبة إلی الزواج فی الجنة؛ وأما فیما یخص جنة آدم وحواء، فهناک بعض المشترکات فیما بین تعالیمها لکن موضع الاختلاف یکمن فی نوع هذه الجنة.
الهدف من تدوین هذه المقالة هو دراسة وتحلیل المعتقدات المشترکة بین الإسلام والمسیحیة بشأن الجنة وبیان أوجه التشابه والاختلاف فیما بینها، کذلک ردت الباحثة فیها علی الشبهة التی تقول بأن الجنة الموصوفة فی القرآن الکریم تتناغم مع رغبات وشهوات الناس فی زمان نزوله.
According to the teachings of divine religions، people's life continues after death. Although the belief in resurrection physical or spiritual is considered as one of the important pillars of divine religions، the attitude to the way of life in the hereafter is different. As one of the important constituents of the life in the hereafter، paradise is one of the doctrines about which Islam and Christianity have a lot in common. Paradise is the abode in which the righteous are admitted. Although divine religions explicitly mention the high position of paradise، they do not say what its place look like. There are many differences of opinion about the issue of marriage in paradise. Although، have a lot in common about Adam and Eve's paradise divine religions، there are many different of opinion between them about what is looks like. This research seeks to discuss the similarities and differences of opinion between Islam and Christianity about paradise. The dubious idea which the presented paradise in the Qur'an is consistent with the desire and lust of era of revelation is rejected.
خلاصه ماشینی:
"قرآن کریم به صراحت بیان میکند که بهشت، وعدهای الهی است که در همة ادیان الهی به آن بشارت داده شده است: «إن الله اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم بأن لهم الجنة یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوراة و الإنجیل و القرآن»(توبه: 11)؛ خداوند از مومنان جانها و اموالشان را خریداری کرده که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد...
در حالی که این اوصاف، برای مردم سایر بلاد جذابیتی ندارد؟ در نوشتار حاضر، سعی بر آن است که ضمن دقت و توجه به وجوه مشترک میان قرآن و عهدین در بحث معاد و اینکه اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ در ادیان الهی بیان شده و مسئلة بهشت نیز بهعنوان یکی از ارکان زندگی پس از مرگ میباشد.
به این سؤال پاسخ داده شود که آیا توصیفات قرآن از بهشت، منحصر به فرد است، یا در عهدین نیز این اوصاف دیده میشود؟ با مطالعهای دقیقتر در خصوص بهشت، به این سؤالات پاسخ داده میشود که حال که وجود بهشت از دیدگاه ادیان الهی امری حتمی است، مکان بهشت کجاست؟ در بهشت چه نعمتهایی وجود دارد؟ آیا نعم بهشتی جاودانه است؟ آیا ازدواج از منظر ادیان الهی، یکی از نعم بهشتی محسوب میشود؟ نگرش ادیان الهی در خصوص بهشت آدم و حوا، با هم چه تفاوتهایی دارد؟ اسامی بهشت بهطور کلی از منظر دینی، بهشت مکانی است که ارواح نیکوکاران و پارسایان روی زمین، پس از مرگ در آنجا به سعادت جاوید میرسد."