چکیده:
علم و دانش پیش از مدرنیته و عصر جدید، در حوزه های تمدنی گوناگون از نوعی وحدت و انسجام برخوردار بود. اگرچه دانش مشتمل بر قلمروهای گوناگون بود، اما این قلمروها در پیوند با یکدیگر یک کل واحد را تشکیل می دادند و از یکدیگر قابل تفکیک نبودند؛ ولی هم زمان با آغاز عصر مدرن دوران انشقاق و ازهم گسیختگی میان علوم و معارف بشری آغاز شد. جنبش مطالعات میان رشته ای، تفکر سیستمی و برخی جریانات فرهنگی و فلسفی در غرب، ضمن توجه به عرصه وحدت گرایی در علوم، به انتقاد از حرکت علم مدرن در مسیر تخصص گرایی پرداختند و بر این نکته تاکید داشتند که این نگاه تخصص گرا، فاقد کارایی لازم برای برطرف کردن نیازها و مسائل تمدنی غرب است. در این پژوهش ضمن معرفی انتقادی برخی جریان های وحدت گرا در ساحت علوم، به بررسی و تحلیل آن از منظر حکمت اسلامی پرداخته ایم. به نظر می رسد دانش در این منظر، از نوعی وحدت منسجم و یک پارچه برخوردار است که در ادبیات قدمای ما از آن تعبیر به حکمت می شده است.
خلاصه ماشینی:
"او ضمن انتقاد از اینکه در طول تاریخ علم، همواره محتوا فدای عمومیت شده (همچون زبان ریاضی که فاقد محتواست) به این نکته اذعان میکند که نظریة عمومی سیستمها به دنبال حد بهینهای از عمومیت و محتوا و به دنبال جایی در میان این طیف است؛ اما او ریشة مسئله را در تخصصگرایی افراطی در حوزة علوم در قرون اخیر میداند که سبب عدم درک طرفینی دانشمندان از یکدیگر و نبود یک زبان مشترک بامحتوا شده است؛ تا جایی که این شعبهشعبه شدن علوم و انشعابات فراوان آن سبب حاکمشدن کثرتی شده که گویی نمیتوان حرکت علم را حول یک محور واحد جمع کرد و هر کدام از این شاخهها یا رشتههای علمی، علم را به سمتوسوی خاصی میبرد، بیآنکه از کلیت حرکت علم فهمی داشته باشند.
اگر بپذیریم این نوع نگاه تأثیراتی بنیادین بر ساختار آموزش و پژوهش در کشور دارد و بپذیریم که ساختار آموزشی و پژوهشی کشور مبتنی بر این نگاه است که علم باید علاوه بر قوت نظری، دارای کاربرد عملی و حلکنندة مسائل جاری کشور و انقلاب اسلامی باشد و باید مورد تحول و بازنگری قرار گیرد، ضرورت داشتن چنین نگاهی روشن خواهد شد؛ زیرا اقتصاد، فرهنگ و دیگر حوزههای انسانی، ابعاد و جنبههایی از تعاملات انسانی هستند که هر کدام در ذیل خود مجموعهای از موضوعات را شامل میشوند که شناخت مسائل هریک از موضوعات موردنظر و ارائه راهحل سیاستی برای آنها، نیازمند الگوهای متعدد است."