چکیده:
والدین دارای کودک دارای اختلال طیف اتیسم در بزرگکردن فرزند خود با چالشهای زیادی مواجه هستند. طبق پژوهشها این والدین در مقایسه با والدین کودکانی که معلولیتهای دیگر دارند استرس فرزندپروری بیشتری را تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری و انعطافپذیری روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم شهر اهواز بودند. تعداد 44 نفر مادر به صورت نمونهگیری در دسترس از بین کسانی که به فراخوان پژوهشگر پاسخ مثبت داده بودند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در قالب هشت جلسهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایشی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس فرزندپروری و پرسشنامه پذیرش و عمل- ویرایش دوم بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد. نتایج بیانگر تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر کاهش استرس فرزندپروری و افزایش انعطافپذیری روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود. لذا درمان پذیرش و تعهد میتواند در بهبود سلامت روانی این دسته از مادران نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری و انعطاف پذیری روان شناختی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم خدیجه شیرالینیا١، حدیث عبدالهی موسوی ٢، رضا خجسته مهر 3 1 تاریخ دریافت : ٩٦/٠١/٢٠ تاریخ پذیرش : ٩٦/٠٨/٠٣ چکیده والدین دارای کودک با اختلال طیف اتیسم در فرایند رشد و تربیت فرزند خود با چالش های بسیاری مواجه هستند این والدین در مقایسه با والدین کودکان مبتلا به سایر معلولیت ها، استرس فرزندپروری بیشتری را تجربه میکنند.
نتایج بیانگر تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر کاهش استرس فرزندپروری و افزایش انعطاف پذیری روان شناختی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم بود.
Maljaars‚ Boonen, Lambrechts,Van Leeuwen & Noens 2.
Zaidman-Zait, Mirenda, Duku, Szatmari, Georgiades, Volden & Fombonne 8.
Lau, Peterson, Attwood, Garnett & Kelly 3.
Weiss, Cappadocia, MacMullin, Viecili & Lunsky 3.
بلکلیدج و هیز١ (٢٠٠٦)، در پژوهشی که اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم را مورد بررسی قرار دادند، نتایج این پژوهش نشان دادکه درمان باعث کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد فرزندپروری و افزایش سلامت عمومی و انعطاف پذیری روان شناختی والدین شد.
کاوالاسکی ٢ (٢٠١٢)، در پژوهشی که تأثیر درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی پدر و مادر کودکان مبتلا به اختلال اتیسم را مورد بررسی قرار داد، نتایج نشان داد که این درمان باعث کاهش استرس فرزندپروری مادران ، کاهش افکار خودآیند منفی و بهبود شاخص های مراقبت - گری مثبت مادران شد، اما تغییری در افسردگی مادران ایجاد نشد.