چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ساختاری تأثیر بانکداری الکترونیک بر افزایش توان رقابتی بانکها است. روش شناسی پژوهش کمی و روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. جامعهی آماری مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات و بانکهای شهر تهران(پنج بانک خصوصی منتخب) بودهاند که 269 نفر از آنان در پژوهش شرکت کردهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان دهندهی آن است که فرهنگ، امنیت ادراک شده، سهولت استفاده، اعتماد، کیفیت وبسایت، حفظ حریم خصوصی و نوآوری بر توان رقابتی بانکها تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما تأثیر سرعت بر توان رقابتی بانکها معنادار شناخته نشده است. در مجموع نتایج این تحقیق، نقش بانکداری الکترونیکی را بر توان رقابتی بانکها مورد تأیید قرار می دهد.
The purpose of this study was to design a structural model of the effect of electronic banking on increasing the competitive ability of banks(five selected banks) . The method of research is descriptive survey. A questionnaire was used to collect data. The statistical population consisted of directors, deputies and experts of offices and banks of Tehran (five selected banks). 269 of them participated in the research. A structural equation model(SEM) by Lisrel software was used to analyze the data. The results showed that culture, perceived security, ease of use, trust, website quality, privacy and innovation have a positive and significant effect on the competitive ability of banks. However, the effect of speed on competitive ability of banks was not significant. Overall, the results of the role of electronic banking on the competitive ability of banks were confirmed. Therefore, it can be concluded that e-banking leads to increase banks' competitive ability.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان دهنده ي آن است که فرهنگ ، امنيت ادراک شده ، سهولت استفاده ، اعتماد، کيفيت وب سايت ، حفظ حريم خصوصي و نوآوري بر توان رقابتي بانک ها تأثير مثبت و معناداري دارند.
اما تاکنون پژوهشي به تدوين و تبيين مدل بانکداري الکترونيکي با رويکرد افزايش توان رقابتي بانک ها نپرداخته است و خلأ پژوهشي در اين زمينه وجود دارد که همين امر خود از جنبه هاي نوآوري پژوهش حاضر است .
از اين رو، اين سؤال در ذهن بسياري از پژوهشگران و مديران بانکي مطرح ميشود که عوامل اساسي تأثير بانکداري الکترونيک برافزايش توان رقابتي بانک ها کدامند؟ پيشينه ي پژوهش الف -پيشينه ي نظري بانکداري الکترونيکي نوع خاصي از بانکداري است که جهت ارائه سرويس به مشتريان از يک محيط الکترونيکي(مانند اينترنت ) استفاده ميکند.
يافته ديگر پژوهش اين است که امنيت ادراک شده بر توان رقابتي بانک ها تأثير مثبت و معناداري دارد.
از ديگر نتايج پژوهش اين است که اعتماد الکترونيکي بر توان رقابتي بانک ها تأثير مثبت و معناداري دارد.
يافته ديگر پژوهش اين است که سرعت خدمات الکترونيکي بر توان رقابتي بانک ها تأثير معناداري ندارد.
The impact of information and communication technology on banks’ performance and customer service delivery in the banking industry.
The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country.
Providing a Conceptual Model for Identifying Key Factors Affecting Internet Banking Systems Quality (Case Study: Mellat Bank),Management ot Information Technology,5(1),19-36.