چکیده:
جامعهشناسی تعریف و رویکرد متفاوتی از روانشناسی و اقتصاد در حوزه کارآفرینی توسعه داده و نقش مهمی در ایجاد و گسترش پژوهشهای کارآفرینی به ویژه موضوعاتی مانند کارآفرینی قومی، تحلیل شبکه فرصتها، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی مبتنی بر جنسیت و تجربه کاری داشته است. علاوه بر این، نظریهها و تحلیلهای جامعهشناسی را میتوان برای راهنمایی چگونگی راهاندازی کسبوکار تبدیل کرد. جامعهشناسی کارآفرینی علاوه بر پاسخگویی به سوال چرایی در سطح کلان و خرد به سوال چگونگی کارآفرینی نیز پاسخ میدهد. این مقاله با بررسی رویکردها و نظریههای جامعهشناسی و تحلیل محتوای پژوهشهای جامعهشناسی کارآفرینی در ایران نشان میدهد که از درون نظریهها و تحلیلهای جامعهشناسی میتوان مفاهیم عملی را برای آموزش صاحبان کسب و کار آینده استخراج کرد. به عبارتی در تحلیلها و تبیینهای جامعهشناسی کارآفرینی، مفاهیمی وجود دارد که از نظر عملی مهم هستند و در آموزش و تدریس کارآفرینی بهکار میآیند. شبکه اجتماعی و فرصتهای کسبوکار، کار تیمی و بازاریابی از جمله موضوعات مهم کارآفرینی است که از تحلیلهای جامعهشناسی کارآفرینی میتوان مفاهیم کاربردی برای آموزش آنها به کارآفرینان آینده استفاده کرد. علاوه بر این یافتهها نشان میدهد پژوهشهای جامعهشناسی کارآفرینی در ایران از نظر مفاهیم تحلیلی رو به رشد بوده اما از نظر استخراج مفاهیم عملی و کاربردی برای آموزش کارآفرینی موفقیت چندانی نداشته است.
Sociology has developed a different approach to psychology and economics in the field of entrepreneurship and has played an important role in creating and expanding entrepreneurial research, in particular issues such as ethnic entrepreneurship, network analysis of opportunities, organizational entrepreneurship, and entrepreneurship based on gender and work experience.
In addition, theories and sociological analysis can be used for instructions on how to start a business. In addition to answering the question “why”, entrepreneurial sociology answers “How”question of entrepreneurship.
This article, by examining sociological approaches and theories and analyzing the content of research on sociology of entrepreneurship in Iran, shows that from theories and analyzes of sociology, practical concepts can be derived for the training of future business owners. In other words, in the analysis and explanations of sociology of entrepreneurship, there are concepts such as social networking and business opportunities, teamwork and marketing which are practical and important in teaching and training entrepreneurship and future entrepreneurs.
In addition, the findings show that sociological research on entrepreneurship in Iran is growing in terms of analytical concepts, but has not succeeded in extracting practical and applied concepts for entrepreneurship education.