چکیده:
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه وجدان کاری بر مسوولیت اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفه ای در بین کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.
روش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 380 نفر می باشد که 190 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد وجدان کاری، مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که وجدان کاری بر اخلاق حرفه ای اثر مستقیم دارند. همچنین بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و هرچه اخلاق حرفه ای بالا می رود، مسوولیت اجتماعی بالا می رود که این به آن معنی است که بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی رابطه خطی مستقیم وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت و معنی دار بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی به نظر می رسد که دانشگاه ها و مدیران آن بایستی توجه خاصی به این متغیرها داشته باشند، پیشنهاد می شود که آنها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاق حرفه ای در سازمان شان در جهت ارتقای مسوولیت اجتماعی، بربیابند.
خلاصه ماشینی:
سرآغاز (مقالۀ پژوهشی) تحلیل رابطه وجدان کاری بر مسئولیت اجتماعی: نقش میانجی اخلاق حرفهای دکتر حسین رحیمی کلور، امین گلزرد*، هدی غفاری مجلج گروه مدیریت و اقتصاد ،دانشکده انسانی ،دانشگاه محقق اردبیلی (تاریخ دریافت: 3/4/96، تاریخ پذیرش: 10/7/96) (چاپ فوری) چکیده زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه وجدان کاری بر مسؤولیت اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفهای در بین کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.
یافتهها در این پژوهش برای بررسی اثرهای مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای وجدان کاری و اخلاق حرفهای بر یکدیگر و بر مسؤولیت اجتماعی و هم چنین، آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده شده است.
بحث پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه وجدانکاری بر مسؤولیت اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفهای در بین کارکنان اداری دانشگاه محقق اردبیلی و با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت.
بنابراین اخلاق حرفهای و توجه به اخلاقیات در سازمان میتواند افزایش مسؤولیت پذیری اجتماعی را به دنبال داشته باشد، همچنین با توجه به رابطه مثبت و معنی دار بین اخلاق حرفهای و مسؤولیت اجتماعی بنظر میرسد که دانشگاهها و مدیران برای ارتقای فردی و سازمانی بایستی توجه خاصی به این متغیرها داشته باشند، پیشنهاد میشود که آنها با رعایت کردن و مبنا قرار دادن استانداردها و اصول اخلاق حرفهای در سازمان شان و با از بین بردن موانع ، و ایجاد بسترهای لازم در جهت ارتقای مسؤولیت اجتماعی، بر بیابند به طور مثال برای مسؤولیت پذیرتر کردن کارکنان میتوانند مسؤولیت را به آنها آموزش دهند.
Modeling relations professional ethics and corporate social responsibility with accountability.