چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد مولفههای پنجگانه بر
مشکلات رفتاری نوجوانان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام شد.این رویکرد
از جدیدترین روشهای مقابله با مشکلات رفتاری نوجوانان دارای اختلال
طیف اوتیسم است که ۵ مولفة پروفایل، اولویتبندی، تجزیه و تحلیل
مورد منفرد با طرح ۸-13 است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة نوجوانان
دارای اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان بودند. نمونة پژوهش ۳ نوجوان
دارای اختلال طیف اوتیسم بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب
شدند: ابزار پژوهش. مقیاس تشخیص اخحتلال طیف اوتیسم و
سنجش مشکلات رفتاری نوجوانان دارای اوتیسم بود. بعد از پنج جلسه خط
شد. برای تفسیر و نتیجهگیری از این نمودارهاء از تحلیل دیداری» شاخص
روند و شاخص ثبات: درصد دادههای غیر همپوش و درصد دادههای
همپوش استفاده شد. طی تحلیل دیداری نمودار دادهها, مداخله در هر سه
شرکت کننده اثربخش بوده نتایج این پژوهش رویکرد مولفههای
پنجگانه. مشکلات رفتاری نوجوانان دارای اختلال طیف اوتیسم را به میزان
آموزشی و توانبخشی نوجوانان دارای اختلال طیف اوتیسم. رویکرد
مژلّفههای پنجگانه نیز بهکار برده شود.
Aim: the present study aims at investigating the effectiveness of five components approach (p5) on behavioral problems of adolescents with autism spectrum disorder.
Materials and method: the present study employs an AB single-subject design. The population consists of all adolescents with ASD in the City of Isfahan. The sample size consists of 3 adolescents with ASD selected via the purposive sampling method. The research instruments are the Autism Spectrum Disorder Diagnosis Scale (ASDDS) and the Assessment of Behavioral Problems in Adolescents with Autism Checklist (AABPC). After five baseline sessions، intervention was conducted during eight weeks. Finally، three follow-up sessions were conducted as well. To interpret and make conclusions، charts، visual analyses، the trend index and stability index، Percentage of Non-Overlapping Data (PND)، and Percentage of Overlapping Data (PND) were used.
Findings: after visual analyses of data charts، it was identified that the intervention was effective on the three subjects. The PND for the three subjects were 87.5، 100، and 87.5.
Conclusion: the results indicated that the five component approach (p5) reduces significantly the behavioral problems of adolescents with ASD. Therefore، besides other training and rehabilitation methods for adolescents with ASD، the p5 can be employed.
خلاصه ماشینی:
این رویکرد از جدیدترین روش های مقابله با مشکلات رفتـاری نوجوانـان دارای اخـتلال طیف اوتیسم است کـه ٥ مؤلفـۀ پروفایـل ، اولویـت بنـدی ، تجزیـه و تحلیـل مشکل ، حل مسأله و طرح ریزی درمـان دارد.
Bauminger, Solomon & Rogers 8.
Gray, Keating, Taffe & Brereton 9.
Munson, Dawson, Sterling & Beauchaine 12.
Boonen, Maljaars, Lambrechts & Zink تحولی فراهم می کنـد (کـان و مـاژور، ٢٠١١؛ ماتسـون و ویلکنـیس ١، ٢٠٠٧؛ تیلـور و شـلتز ، 2 ٢٠١١).
Estes, Olson, Sullivan & Greenson 4.
McStay, Dissanayake, Scheeren, Koot & Begeer 5.
Herring, Gray, Taffe & Tonge 6.
Sikora, Moran, Orlich & Hall 7.
اگرچه تا به حال پژوهشگران توجه کم تری به رویکرد مؤلفه های پنجگانه نشان داده اند، بـا این حال از رویکردها مرتبط دیگری برای مقابله با مشکلات رفتاری نوجوانـان دارای اخـتلال طیف اوتیسـم اسـتفاده کردنـد.
Pritchard, Graham, Penney & Owen 7.
Bearss, Johnson, Smith & Lecavalier 9.
Singh, Lancioni, Winton & Karazsia 10.
Mindfulness-Based Positive Behavior Support مشکلات رفتاری استفاده کردند و نشان دادند این رویکرد بـه طـور جالـب تـوجهی مشـکلات رفتاری کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم را کاهش می دهد(چارلپ -چریستی ، کـارپنتر، لـی ، لی بلنک و کلت ١، ٢٠٠٢).
Charlop-Christy, Carpenter, Le, LeBlanc & Kellet 2.
Effect of parent training vs parent education on behavioral problems in children with autism spectrum disorder: a randomized clinical trial, Jama, 313(15): 1524-1533.
The relationship between family functioning and behavior problems in children with autism spectrum disorders.