چکیده:
در پژوهش حاضر تاثیر آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی بر میزان پاسخگویی زبان آموزان به پرسش های استنتاجی و جایگزینی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران، ابتدا یک گروه از فارسی آموزان غیرایرانی درسطح پیشرفته را به صورت تصادفی انتخاب کردند. با برگزاری پیش آزمون، زبان آموزانی را از میان آنان برگزیدند که از دانش واژگانی غنی تری برخوردار بودند. پس از تهیه 3 درس که هر یک دارای 27 شبکه فعلی پربسامد زبان فارسی بود و آموزش آنها به روش مستقیم (صریح)، در پایان هر درس یک پس آزمون (در مجموع سه پس آزمون) شامل پرسش های استنتاجی و جایگزینی اجرا گردید. دروس به گونه ای طراحی شده بود که افعال به شکل خوشه ای یا شبکه ای تدریس گردد و مدرس زبان فارسی برای هر شبکه فعلی زمان لازم را صرف نماید. پس از برگزاری آزمون ها، نمرات کسب شده توسط زبان آموزان در دو بخش پرسشها استنتاجی و جایگزینی با روش های آماری تحلیل شد. زبان آموزان توانسته بودند به کمک آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی به پرسش های استنتاجی و جایگزینی پاسخ گویند و نتایج مقایسه پارامترها، اختلاف معناداری را بین میانگین آزمون های استنتاجی و جایگزینی نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
بـر ایـن مبنـا، مـتن درس هـا و پرسـش هـای جایگزینی و استنتاجی این پژوهش با الگوبرداری از کتاب «خواندن » تاج الدین (,Tajaddin 1 sensory storage 2 short-term storage 3 long-term storage 6 information processing theory 5 working memory ٢٠٠٣) و مجموعۀ کتاب های «Active skills for reading» نوشـتۀ اندرسـن ( ,Anderson ٢٠٠٦) طراحـی شـده انـد و پژوهشـگران بـر آمـوزش واژه بـه ویـژه ، افعـال شـبکه ای تأکیـد کرده اند.
همچنین ، در این پژوهش از تحلیـل هـای محققـان حـوزٔە روان شناسـی زبـان بـرای بررسی علت ها و عوامل پاسخ هایی که بـه رد یـا تأییـد فرضـیه مـی انجامـد، اسـتفاده شـده و پـژوهش هـای شـور (٢٠٠١ ,Schur) ، کـالینز و کـوئیلین (١٩٧٢ ,١٩٧٠ ,١٩٦٩ ,Quillian & Collins)، لاپسکو و دی (١٩٩٣ ,Day &Luppescu ) و نایت (١٩٩٤ ,Knight) مبـانی اصلی به شمار می روند.
بـر مبنای گفتۀ هولستیجن (١٩٩٢ ,Hulstijn)، زمانی که از زبان آموزان خواسـته مـی شـود تـا بـا انتخاب معنی درست از میان چندگزینه ، معنای واژه ها را استنتاج کنند، بازیابی پی درپی ایـن واژه ها بهتر از زمانی است که در هنگام آمـوزش خوانـدن هـم معنـی واژه هـا بـه آن هـا ارائـه می شـود.
پرسش های جایگزینی : در این بخش ابتدا شش فعلی کـه در درس ارائـه شـده بـود، به عنوان گزینه ارائه شده و پس از طراحـی ٥ پرسـش ، بـا حـذف فعـل ، از زبـان آمـوزان خواسته شد، فعل درست را جایگزین کنند.