چکیده:
رویکرد مفهوم سازی گزینه-محور از آموزش صورت -معنا محور ، نمایانگر آن است که در محیط های آموزشی غیر انگلیسی زبان، که در آن زبان مادری معلم و زبان آموزها یکسان است، یکی از گزینه های در اختیار معلم قرار میدهد، استفاده از زبان مادری برای آموزش زبان آموزها است. در این راستا، این تحقیق بر آن شد که تاثیر زبان مادری را در این نوع تدریس در بین 80 زبان آموز در دو سطح متوسط و پیشرفته بپردازد. در این راستا، زبان آموزها به چهار گروه 20 نفره تقسیم شدند. برای دو گروه، از آنها آموزش صورت و معنا -محور با میانجیگری زبان مادری(زبان فارسی) و در دو گروه دیگر به زبان انگلیسی ارائه شد و متعاقبا عملکرد شفاهی زبان آموزان اندازه گیری شد.یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون تی نشان داد که سطح متوسط آموزش زبان انگلیسی با میانجیگری زبان مادری تاثیر بسیاری در میزان دقت و روان بودن بیان شفاهی زبان آموزها داشته است و از این جنبه، تفاوت آشکار و معناداری میان آموزش با میانجیگری زبان مادری در مقایسه با زبان انگلیسی مشاهده شد. اموزش زبان، در سطح پیشرفته نیز استفاده از زبان مادری تفاوت معناداری در دقت گفتار زبان آموزها ایجاد کرد، اما این تفاوت در زمینه روان بودن گفتارمعنادار نبود. یافته های این پژوهش با تکیه برحوزه روانشناسی زبان و عوامل موثری که بر پردازش داده های زبانی تاثیر می گذارند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش با استفاده از آزمـون تـی نشـان داد کـه سطح متوسط آمـوزش زبـان انگلیسـی بـا میـانجیگری زبـان مـادری تـأثیر بسیاری در میزان دقت و روان بودن بیان شفاهی زبان آموزها داشـته اسـت و از این جنبه ، تفاوت آشکار و معناداری میان آموزش بـا میـانجیگری زبـان مادری در مقایسه با زبان انگلیسی مشاهده شـد.
پـژوهش هـا نشان داده است که این نوع تفهیم زبانی ، طبیعـت زبـان دوم را بـرای زبـان آمـوز بـه صـورت مصنوعی دست کاری می کند و زبان آموزها را از پیشـروی مهـارت هـای ارتبـاطی زبـان بـاز مـی دارد (٢٠٠٠ ,Ortega &Noriiss ).
١. نگرش گزینه - محور به آموزش صورت و معنا محور بسیاری از پژوهش ها در زمینه آموزش زبان دوم کمابیش ، در پیونـد بـا آمـوزش صـورت و معنا محور به انجام رسیده است ( ,Fotos &Nassaji ;٢٠٠٥ ,Lowen ;٢٠١٢ ,٢٠٠٢ ,Ellis ٢٠١٤ ,Bardakci &Uysal ;٢٠١٣ ,Spada &Tomita ;٢٠٠٤).
وی بـر ایـن بـاور اسـت کـه 1 option-based focus-on-form instruction آموزش گزینه محور به معنای توجه به ابزارها و امکاناتی است که معلم های زبـان در اختیـار دارند تا با بهره گیری از آن ها بهتر بتوانند به تفهیم داده های زبـان بـه زبـان آموزهـا بپردازنـد.
در این راسـتا، مـی تـوان بــه آثــار بزرگیــان و فــلاح پــور (٢٠١٥ ,Fallahpour &Bozorgian )؛ محبــی و علــوی (٢٠١٤ ,Alavi &Mohebi )؛ نظری (٢٠٠٨ ,Nazary)؛ هاشمی و خلیلی ثابت ( Hashemi ٢٠١٣ ,Khalilisabet &)؛ یعقوبی و پورامید (٢٠١٢ ,Pouromid &Yaghoubi )؛ یوسـفی و خاکسار (٢٠١٤ ,Khaksar &Yousefi ) اشاره کـرد.