Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه عملکرد تجاری سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مفاهیم ـ کاربردها) مقاله

نویسنده:

چکیده:

بسیاری از توابع و آنالیزهایی که در یک نرم‌افزارسیستم اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information System) وجود دارد با یک مدل تجاری سازگار می‌باشند. این مسئله منجر به پیدایش یک گرایش جدید تحت عنوان سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information Services) در کنار الگوی رایج سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی شده است. با استفاده از این  الگو هر فرد بدون نیاز به دانش خاصی در زمینه سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی قادر به استفاده از توانمندی‌های آنالیز‌نرم‌افزار سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی خواهد بود. به منظور ایجاد یک سرویس اطلاعات جغرافیایی کامل و صحیح استفاده از الگوی محاسباتی توزیع یافته پیشنهاد شده است. همچنین با توجّه به گستردگی روزافزون استفاده از دستگاه‌های همراه،‏ ویژه‌سازی تجاری این سرویس‌ها برای استفاده در دستگاه‌های همراه بررسی شده است.

خلاصه ماشینی:

در این مقاله هدف بررسی چگونگی طراحی سرویس‌هایی برای ارائه خدمات به کاربران عادی و غیر‌آشنا به سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی می‌باشد تا این کاربران بتوانند بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را توسط این سرویس‌ها و بدون نیاز به یک سیستم کامل اطلاعات جغرافیایی انجام دهند. نکته دیگری که بسیار رایج نیز می‌باشد این است که نرم‌افزار در بعضی از مواقع در تعدادی از آنالیزها خود عمل نمی‌کند و باید برای انجام آن آنالیز یک بسته کامل نرم‌افزاری دیگری خریداری شود که این مسئله خود مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. روند تحول در ایجاد نرم‌افزارهای سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی با توجه به این الگو به ترتیب صورت زیر می‌باشد (Wiley 2003): سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی متمرکز، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی مخدوم ـ خادم، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی توزیع یافته (Centralized GIS, Client/ Server GIS, Distributed GIS) برای پیاده سازی یک سرویس اطلاعات جغرافیایی باید از سیستم‌های نرم‌افزاری شبکه ـ مبنا استفاده کرد. از آن جا که نیاز به سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی در سیستم‌های همراه همانند سیستم‌های ثابت بسیار مورد نیاز می‌باشد و به منظور تأمین گستردگی بالا به همراه کارایی قابل قبول، الگوی توزیع یافته برای طراحی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی همراه پیشنهاد می‌شود. بنابراین روشن است که بهترین الگوی طراحی برای یک سرویس اطلاعات جغرافیایی همراه، معماری توزیع یافته می‌باشد. پس برای پیاده‌سازی یک سرویس اطلاعات جغرافیایی همراه توزیع یافته نیاز است که مخدوم های همراه ما توانایی اتصال به اینترنت را از طریق شبکه بی‌سیم داشته باشند.

کلیدواژه ها:

عملکرد تجاری ، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی ، سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی ، سرویس‌های توزیع یافته


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.