چکیده:
امروزه به دلیل تشدید فضای رقابتی، کشورها و نیز بنگاهها در تصمیمگیری و اتخاذ استراتژی رقابتی خود تنها به منابع محدود و اطلاعات تصادفی کسبشده اکتفا نمیکنند؛ ازاینرو، تلاش میکنند به بهترین منابع اطلاعاتی در مورد کسبوکار و فعالیت خود دست یابند و از آنها بهطور مؤثر در برنامهریزی راهبردی خود بهره گیرند. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخصها، گزارشها و نمودارها که بهصورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهرهور شدن دادهها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتنابناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که دادههای مختلف و پراکنده یک سازمان را یکپارچه و منسجم میکند و میتواند گزارشهای تحلیلی و چندبعدی را برای تصمیمگیری مدیران سازمان فراهم کند. این پژوهش با طراحی مدل ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمانهای تولیدی و صنعتی و همچنین اجرای مدل طراحیشده با استفاده از روش تجزیهوتحلیل اهمیت–عملکرد، به ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در شرکت ساپکو بهعنوان یک شرکت تولیدی و صنعتی پرداخته است که میتواند نقشه راهی دقیق برای سازمانها جهت طراحی و پیادهسازی داشبورد سازمانی و هوش تجاری باشد. نتایج نشان میدهد با توجه به وجود فرایند برنامهریزی استراتژیک، ارزیابی عملکرد و رویههای مبتنی بر سیستم مدیریت کیفیت و همچنین وجود نرمافزار اوراکل، بسترهای سیستمی و نرمافزاری در شرکت ساپکو فراهم بوده، لیکن به دلیل اولویت پایینتر مباحث هوش تجاری در این شرکت، فرایند توسعه داشبورد با منطق هوش تجاری بهصورت یک پروژه سازمانی با اولویت بالا مطرح نبوده و در این حوزه نیاز به کار بیشتری است.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در شرکتهای تولیدی و صنعتی: مطالعه موردی شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) ( تاریخ دریافت: 28/02/96 تاریخ پذیرش: 11/08/1396 ) سید علی اکبر هاشمی<FootNote No="40" Text="* - دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول) : A.
نتایج نشان میدهد با توجه به وجود فرایند برنامهریزی استراتژیک، ارزیابی عملکرد و رویههای مبتنی بر سیستم مدیریت کیفیت و همچنین وجود نرمافزار اوراکل، بسترهای سیستمی و نرمافزاری در شرکت ساپکو فراهم بوده، لیکن به دلیل اولویت پایینتر مباحث هوش تجاری در این شرکت، فرایند توسعه داشبورد با منطق هوش تجاری بهصورت یک پروژه سازمانی با اولویت بالا مطرح نبوده و در این حوزه نیاز به کار بیشتری است.
در ادامه پیشنهادهای مربوط به هر شاخص بهصورت جداگانه موردبررسی و تحلیل قرار میگیرد: 5-1- پیشنهادهای مربوط به مؤلفه نیازسنجی و طرح توجیهی در خصوص مؤلفه نیازسنجی و طرح توجیهی که با وزن 68/4%، حائز اولویت یازدهم توجه بین بیستوچهار مؤلفه موردبررسی در شرکت ساپکو شده است، با توجه به قرارگرفتن در ربع دوم نمودار تحلیل و عملکرد بالا در شرکت، در عین اهمیت بالا، پیشنهاد محقق ادامه وضع مطلوب و تداوم آن است که در این مسیر اقداماتی میتواند در بهبود این مؤلفه در شرکت ساپکو مؤثر باشد؛ برخی از این اقدامات عبارتاند از: بررسی دقیق نیاز سازمان به داشبورد و هوش تجاری، ارائه و معرفی درست آن به همراه یک نمونه، تبیین تأثیر داشبورد بر عملکرد سازمان از نگاه مدیران، کارشناسان و مشاوران، تعیین مخاطبان هدف داشبورد، بررسی سیستمهای فعلی و کفایت آنها برای اندازهگیری میزان پیشرفت، درک اهمیت مصورسازی و ایجاد فرهنگ شاخصگذاری، پایش و کنترل برنامههای کلان، تأکید بر گردآوری دادهها و اهمیت تحلیل آنها، شناسایی و تعیین نیازهای اطلاعاتی کسبوکار که با سامانههای معمولی قابل پاسخگویی نیست، بررسی توانایی ایجاد گزارشهای تحلیلی در شرکت، تعیین اهداف آینده استفاده از داشبورد، انجام یک تحلیل هزینه/فایده و نمایش چگونگی افزایش سود و کاهش هزینهها توسط داشبورد هوش تجاری.