چکیده:
نظام تعلیم و تربیت رسمی در اسلام مبتنی بر مراحل رشد، چهار مقطع دارد
که هر یک از این مقاطع شش وهفتساله است؛ مقاطع ششساله ناظر به تعلیم
و تربیت دختران و مقاطع هفتساله ناظر به تعلیم و تربیت پسران است. از مقطع
شکلگیری نطفه تاشش وهفتسالگی، یک مقطع اساسی در این نظام تربیتی
اسلامی است که متاسفانه در ،سند تحول بنیادین، از آن غفلت شده است.
منابع انسانی قابلقبول سازمانها، شخصیتی مرکب از دو هویت ارزشی و
حرفهای دارند. نظام تعلیم و تربیت رسمی اسلامی متکفل شکلگیری این دو
هویت. در مقاطع چهارگانه مبتنی بر مراحل رشد است. مقطع اول و دوم، متکفل
شکلگیری هویت ارزشی مبتنی بر محوریت موسیقی و محتوای قرآن کریم
است. مقطع سوم، متکفل شکلگیری هویت حرفهای خانواده محور و شغل محور
برای بازار کار و زندگی خانوادگی است. مقطع چهارم؛ ناظر به تربیت نخبگان و
گسترش مرزهای علم و تولید آن است.
خلاصه ماشینی:
"(کلینی،1365ش: 5/533؛ طوسی،1364ش:7 /480) نظیر این معنی در روایت معتبر دیگری نقل شده است: «امام موسی کاظم (ع)، نزد حاکم مکه بود و او با خواهر حضرت، دختر امام صادق (ع)، ازدواج کرده بود؛ او دختری داشت که لباسهایی به او میپوشاند و دخترک به نزد مردان میآمد؛ و آنان نیز او را بغل میکردند و به سینه میچسباندند؛ پس همینکه به حضرت رسید، او را با دستهای کشیده نگه داشت و فرمود: هرگاه بر دختر ششسال گذشت، جایز نیست مرد نامحرم او را ببوسد و نه به سینه بچسباند؛عن بعض أصحابنا قال: کان أبوالحسن الماضی (ع)، عند محمد بن إبراهیم والی مکة، و هو تزوج فاطمة بنت أبی عبدالله علیه السلام؛ و کانت لمحمد بن إبراهیم، بنت یلبسها الثیاب؛ و تجئ إلی الرجال؛ فیأخذها الرجل؛ و یضمها إلیه.
با توجه به مباحث گذشته، این نتیجه حاصل میشود که: در مورد دختران، با توجه به ویژگی 6 سال تمام که بنا بر منابع شرعی، دختران را وارد مقطع جدیدی مینماید، و با توجه به روایت اخیر و روایتهای مشابه آن، 4 دورة شش ساله، مقاطع تحصیلی دختران را تشکیل خواهد داد: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار 4: الگوی کلی مقاطع تحصیلی نظام تعلیم و تربیت اسلامی نظام آموزشی دوره اول؛ دوره سیادت مقدمه آموزشهای این مقطع و مقطع دوم، در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، با هدف تحقق هویت ارزشی اسلامی افراد، و مصونیت انان از فتنه های روزگار، با محوریت قرآن خواهد بود: «و هرگاه فتنههای فرهنگی، اخلاقی و..."