چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل درون سازمانی موثر بر اثربخشی دروس عمومی گروه معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول پرداخته است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشکده های علوم انسانی، فنی - مهندسی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در نیمسال دوم سال تحصیل 94-95 به تعداد 6262 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی، تعداد 395 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و ارزیابی دانشجویان از وضعیت گروه معارف اسلامی در خصوص رعایت هر یک از مولفه های درون سازمانی(شامل چارچوب و محتوای برنامه درسی، اجرای برنامه درسی و مدیریت برنامه درسی) بررسی شد. یافته ها:
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه معارف اسلامی این واحد را در زمینه عوامل« چارچوب و محتوای برنامه درسی » مطلوب(بالاتر از حد متوسط)، و در زمینه « اجرای برنامه درسی»، مطلوب (در حد متوسط) و در زمینه عامل «مدیریت برنامه درسی»، نامطلوب(پایین تر از حد متوسط) و در مجموع، گروه معارف اسلامی این واحد را بر اساس « کل عوامل درونی سازمانی» نامطلوب ارزیابی کردند.
نتیجه گیری: لازم است گروه معارف اسلامی واحد دزفول با استفاده از راهکارهای مناسب (مانند استفاده از اساتید هیئت علمی، جلسات هم اندیشی، کادر مدیریت قوی و... توانمندی این گروه را افزایش دهد.
Objectives: The present study aims to determine the effective institutional related factors on the efficacy of general courses in Islamic Thoughts faculty from Islamic Azad university students’ point of view.
Method: The nature of this study is applied research and the method is descriptive. Participants are all students in 94-95 in second semester in the 3 college: Human Sciences، Technical Engineering and nursing in Dezfoul Azad University. They are6262 students whom 395 are selected by proportionate stratified sampling. Data analysis was done by descriptive and inferential statistics.
Results: Dezfoul Azad university students evaluated Islamic Thought faculty desirable in the "framework and content of the courses" and "execution of the courses" but undesirable in the "management of its schedules" and Islamic thought faculty in general.
Conclusion: Islamic Thought Department of Dezfoul needs to empower this department by pursuing suitable policies (like using faculty members، holding forums، powerful management staff and etc).
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشکدههای علوم انسانی، فنی- مهندسی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 به تعداد 6262 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، تعداد 395 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و ارزیابی دانشجویان از وضعیت گروه معارف اسلامی در خصوص رعایت هر یک از مؤلفههای درونسازمانی(شامل چارچوب و محتوای برنامۀ درسی، اجرای برنامۀ درسی و مدیریت برنامۀ درسی) بررسی شد.
نتایج به دست آمده در خصوص تأثیر عامل درونسازمانی «اجرای برنامۀ درسی: مؤلفه شایستگیهای حرفهای مدرس دروس معارف اسلامی» در اثربخشی دروس عمومی گروه معارف اسلامی، نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه معارف اسلامی این واحد را در این مؤلفه، در حد متوسط ارزیابی کردهاند.
نتایج به دست آمده از تحلیلهای آماری در مورد تأثیر عامل درونسازمانی «اجرای برنامۀ درسی: مؤلفه شایستگیهای فردی- شخصیتی مدرس دروس معارف اسلامی» در اثربخشی دروس عمومی گروه معارف اسلامی، نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه معارف اسلامی این واحد را در این مؤلفه، مطلوب (بالاتر از میانگین) ارزیابی کردهاند.
نتایج به دست آمده در مورد تأثیر عامل درونسازمانی «اجرای برنامۀ درسی: مؤلفۀ شایستگیهای علمی- تخصصی مدرس دروس معارف اسلامی» در اثربخشی دروس عمومی گروه معارف اسلامی، نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه معارف اسلامی این واحد را در این مؤلفه، نامطلوب (پایینتر از میانگین) ارزیابی کردهاند.
the effect of Islamic studies courses teaching on university students’ religious view ;3 th year; N: 5: 34-50 - Yoosefi looyeh , vaheed .