چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی انگیزه های دختران دانشجو از عضویت، نحوه نمایش خود، نحوه مدیریت حریم خصوصی و مزایا و معایب عضویت در این شبکه مجازی است.
روش: این پژوهش به لحاظ روشی، وام دار پارادایم طبیعت گرایانه است و به صورت کیفی با انجام مصاحبه های نیمه ساختمند با 20 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است.
یافته ها: دانشجویان با انگیزه های مختلفی به خصوص انگیزه فراغت وارد فیسبوک می شوند، دوستانی که در فیسبوک با آنها در ارتباط اند، پیوستاری از ناآشنایی تا شناخت کامل را در بر می گیرد. آنها راهبردهای مختلفی برای نمایش و ابراز خود به کار می گیرند و بر این باورند که استفاده از فیسبوک، پیامدهای کنشی، رفتاری و نگرشی مختلفی در بر دارد. در نهایت، آنها مزایا و معایب مختلفی را برای استفاده از این رسانه قائلند.
نتیجه گیری: تجربه فیسبوکی دختران، وضعیت ضد و نقیضی را نشان می دهد؛ به طوری که در عین داشتن پیامدهای مثبت و فرصتهای مختلف، پیامدهای منفی دارد. در پایان پیشنهادهای سیاستی و پژوهشی برای شناخت بهتر و کاهش آسیبهای ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی ارائه شده است.
Objectives: Facebook is one of the most popular social network sites among many Students. The main aim of the present study is the exploration of motivations of female students from membership in Facebook، way of presentation of self، managing privacy، implications and advantages and disadvantages of this virtual network.
Method: Methodologically، this study inspired of naturalistic paradigm and has been done qualitatively with semi-structured interviews with 20 female graduate students of Isfahan University.
Results: Female students with different motivations، especially with recreational motives become a member of Facebook، and friends who have contact with them، was a continuum from unfamiliar to full familiar. Female students use different strategies to present themselves and they believe that the use of Facebook has an action، behavioral and attitudinal consequences. Finally، they suppose different advantages and disadvantages to using this medium.
Conclusion: The authors of the survey conclude Female Facebook experience indicates a paradoxical situation. Facebook experience while have a positive impacts and opportunities for various kinds of friendships، have negative consequences on behavior، communication، ethics، attitudes، values، norms and suchlike. Finally، some policy and research recommendations provide a better understanding and reduce the disadvantages of virtual social networks.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این پژوهشها نشان میدهد که مهمترین دلیل جذب، به ترتیب: خود افشاگری، بهبود وضعیت فردی و غوطهور شدن در رسانه(مرادی و دیگران، 1393)، کسب اطلاعات و اخبار، دوستیابی و ارتباط با دوستان، گفتگو دربارۀ مسائل سیاسی و اجتماعی، سرگرمی و تولید محتوا(رسولی و مرادی، 1391؛ جوادینیا و همکاران، 1392) است و کاربران بیشتر برای رفع نیازهای اجتماعی و کسب هویت شخصی از شبکۀ اجتماعی فیسبوک استفاده میکنند(ذوالقدر و قاسمزاده عراقی، 1392).
به نظر میرسد محیط شبکههای اجتماعی مجازی مانند فیسبوک که کاربران جوان ایرانی زیادی در آن فعالیت دارند، فضایی سیاسی تلقی نمیشود، بلکه اکثر آنها برای تسهیل روابط خود، احیای ارتباطات قدیمی و ایجاد و حفظ ارتباطات دوستانه به آن روی میآورند؛ در حالی که برخی محدودیتهای خانوادگی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را با حضور در شبکه جبران میکنند، که از مهمترین آنها تجربۀ جهانوطنی و آشنایی با دنیای مدرن است(شهابی و بیات، 1391).
بخشی دیگری از پژوهشهای این حوزه به تأثیر فیسبوک بر سرمایۀ اجتماعی کاربران(عبداللهیان و شیخ انصاری، 1392؛ عبداللهیان و کرمانی، 1392) و همچنین ابعاد مختلف سبک زندگی، همچون: اوقات فراغت، توجه و گرایش به بدن، نحوۀ پوشش، شیوۀ محاوره و سبک بیان، ایجاد شرایط برای برقراری ارتباط با جنس مخالف و به دست آوردن توانمندیهای روز در نگرش به فضای جهانی(سپهری، 1393) و در نهایت، بر تعاملات اجتماعی همچون: کاهش فعالیتهای روزانه در محیط خانواده، بیاعتمادی والدین به فرزندان، کاهش ارتباطات رودررو با افراد خانواده، کنارهگیری از افراد خانواده و کاهش تعامل با افراد خانواده(عدلیپور، سپهری و علیزاده، 1392) عدم مسئولیتپذیری اجتماعی، انزوای اجتماعی، نبودن حمایت اجتماعی، افت و ناکارامدی تحصیلی و کاری تأکید دارند."