چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تجربیات معنوی و هوش هیجانی با میزان تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه سمنان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه سمنان (13089 نفر) بودند که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه های تجربیات معنوی(غباری بناب، غلامعلی و محمدی، 1384)، تاب آوری(کانر و دیویدسون، 2003) و هوش هیجانی(شات و همکاران، 1998) بود. برای بررسی این رابطه از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ها:بین تجربیات معنوی و هوش هیجانی با تاب آوری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین هوش هیجانی و تمامی مولفه های تجربیات معنوی(به جز تجربیات سلبی) می توانند تاب آوری را پیش بینی کنند.
نتیجه گیری: دانشجویانی که از تجربیات معنوی بیشتر و هوش هیجانی بالاتری برخوردار باشند، تاب آوری بیشتری در مقابل سختی ها و مشکلات زندگی و تحصیلی و در شرایط پر خطر خواهند داشت
Objectives: This study is aimed to investigate the relationship between spiritual experience and emotional intelligence and resilience among students in Semnan University in the academic year of 2015(October).
Methods: This study is descriptive- correlation. Statistical population is all the students of Semnan University (13089 students) that uses a Cochran formula and a sample of (384 students) were selected using stratified random sampling. Measuring instruments included spiritual experiences questionnaires of Ghobaribonab، Gholamali and Ali Mohammadi(2005)، resiliency (CD-RISC) Connor and Davidson(2003)، and emotional intelligence (Schutte، 1998).To investigate this relationship Pearson correlation and stepwise regression was used.
Results: The results of the present survey show a significant relationship between the spiritual experiences and emotional intelligence with student resilience، also all components of emotional intelligence and spiritual experiences (with the exception of privative experiences) could predict student resilience.
Conclusion: The authors of the article conclude that Students with more spiritual experiences and higher emotional intelligence have greater tolerance in the face of difficulties and problems of life and education، and greater resiliency against hazardous conditions opportunities for various kinds of friendships، have negative consequences on behavior، communication، ethics، attitudes، values، norms and suchlike. Finally، some policy and research recommendations provide a better understanding and reduce the disadvantages of virtual social networks
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیتی که دین اسلام بر تحمل سختیها و مشکلات دارد، همچنین نقش فراوان هوش هیجانی در تابآوری دانشجویان و اینکه استرسهای محیطی در Resiliency Campbell- Sills, Cohan & Stein دانشجویانی که هوش هیجانی پایینی دارند، آنها را در مقابل اختلالات روانی، آسیبپذیر و سازگاری آنها را با محیط دانشگاهی به چالش میکشد؛ انجام چنین پژوهشهایی در سیستم آموزش عالی کشور و کاوش همبستهها و عوامل مرتبط با آن، که زمینه را برای برنامهریزی مناسب فضای علمی و معنوی دانشگاهها فراهم ساخته و به تدوین برنامهها و سرفصلهای درسی مقتضی کمک میکند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
برای برخورد موفقیتآمیز با این نوع شرایط استرسزا، فراگیران علاوه بر خودکارامدی و توانایی کنار Carmezy & Masten Pinquart Cuomo, Sarchiapone, Giannantonio, Mancini & Roy Bonanno, Galea, Bucciareli & Vlahov Zemmerman & Fergus Friborg, Hjemdal, Rosenving, Martinussen, Aslaksen & Flaten آمدن با استرس و ناراحتی و حل مسائل به شیوۀ مطلوب، نیازمند تابآوری هستند که به نوعی از عزت نفس و سلامت روانی خود در مقابل مشکلات محافظت کنند.
با توجه به اینکه در این فرضیه، هدف پیشبینی تغییرات متغیر تابآوری دانشجویان با توجه به نتایج متغیرهای پیشبین تجربیات معنوی و هوش هیجانی است، لذا از ابتدا از تحلیل همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه و میزان CD-RISC Schutte, Malouff, Hall, HaggertyCooper, Golden, and Dornheim.
در بررسی فرضیۀ دوم، نتایج همچنین حاکی از وجود رابطۀ معنادار بین مؤلفههای تجربیات معنوی شامل معنایابی در زندگی، تأثیر ارتباط با خداوند، شکوفایی و فعالیت معنوی، تجربیات متعالی عرفانی و فعالیتهای اجتماعی- مذهبی با تابآوری بود."