چکیده:
هدف: هدف محققان در این پژوهش، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب بر هویت دینی دانشجویان دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی در دانشگاههای همدان بود. روش: روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی؛ روش گردآوریداده ها، میدانی و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، 56000 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور همدان بودند که با استفاده از جدول بارتلت، 357 نفر از آنان به روش تصادفی طبقه بندی، برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به صورت محتوایی و سازه تایید شد و پایایی کل پرسشنامه 86/5
nv صد بود. داده های تحقیق به وسیله نرم افزارهای SPSS , AMOSn تجزیه تحلیل شده است. یافته ها: در مجموع، کاربست مولفه های شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب، 62 درصد از تغییرات هویت دینی را تبیین می کند. نتایج آزمون تی، گویای آن است که دانشجویان پسر از هویت دینی بیشتری برخوردارند. میانگین هویت دینی و مولفه هایش در دانشجوبان بالاتر از حد متوسط 3 است که از بین شاخص های تشکیل دهندة هویت دینی، شاخصهای احساسی و اعتقادی به ترتیب بالاترین اولویتها و شاخص پیامدی از پایین ترین اولویت برخوردار است. نتیجه گیری: بین میزان استفادة کاربران از شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب و هویت دینی آنان رابطه معناداری وجود دارد
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر سعی شده است با توجه به جذابیت شبکههای اجتماعی اینترنتی، سهولت فعالیت در این دسته از شبکههای اجتماعی مجازی، جوان بودن جمعیت کشور و عدم تجربه و آگاهی لازم در استفاده از این شبکهها(به خصوص قشر دانشجو)، فراگیر بودن شبکۀ اجتماعی مبتنی بر وب که تعدادشان هم در حال افزایش است، و از آنجا که رابط ما با محصولات فناوری تنها رابطهای ابزاری نیست، بلکه در عین حال ابعاد معنایی، بیانی، مقاومت و هویتیابی نیز دارد و بیشتر شیوهای برای مشارکت و کنش فرهنگی است تا پاسخگویی به نیازهای ابزاری و بیرونی، به بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب، بر هویت دینی در میان دانشجویان دهۀ دوم و سوم انقلاب در استان همدان پرداخته شود.
نتایج مطالعات ابوالقاسمی و همکاران(1392) نشان داد ضریب همبستگی حاکی از وجود رابطۀ معنادار و معکوس بین متغیرهای وابستگی به اینترنت، وارد شدن به فضای صمیمیت، بحث و مناظرة گروهی، ایجاد روابط احساسی در محیط تعاملی اینترنت و میزان استفاده از اینترنت، با ارزشهای خانواده؛ یعنی هویت دینی و ملی بود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج همبستگی گویای آن است که بین مدتزمان عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب و هویت دینی رابطۀ مثبت وجود دارد.
نتایج تحلیل نظرات دانشجویان نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین متغیرهای بیرونی شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب با میزان هویت دینی وجود دارد.
(2006), "The relationship between virtual space presence and modern research identity among young Iranian Internet users", Quarterly Journal of Social Sciences, No. 33,153-111."