چکیده:
بررسی نقش تمییزی سبکهای مقابله ای و تاب آوری روان شناختی در پیش بینی پروفایل آشفتگی روان شناختی در دانشجویان.
روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و علی مقایسه ای و جامعه آماری آن، دانشجویان غیر بومی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از این جامعه، 200 دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه ارومیه به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پروفایل آشفتگی روان شناختی، مقیاس تاب آوری و پرسشنامه سبکهای مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین تاب آوری و پروفایل آشفتگی روان شناختی همبستگی منفی؛بین پروفایل آشفتگی روان شناختی و سبک مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و متغیرهای سبکهای مقابله ای(هیجان مدار)، تاب آوری و جنسیت به خوبی توانستند پروفایل آشفتگی روان شناختی را پیش بینی کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میزان مولفه های پروفایل آشفتگی روان شناختی(افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشجویان دختر و پسر به طور آماری متفاوت است.
نتیجه گیری: با بهبود سبکهای مقابله ای و افزایش سطح تاب آوری دانشجویان، میزان افسردگی، اضطراب و استرس کاهش می یابد.
Depression، anxiety and stress can be a precursor to substance and alcohol abuse and even suicide. The purpose of this study was to determine the role of distinguished psychological resilience and coping styles emotional -oriented coping and problem-Focused Coping Styles in predicting students' Psychological Distress Profile And comparison on the basis of gender.
Method: The method of the study was correlational and causal comparative. The entire population of the study consisted of non-native students in Oromieh University in the academic year 2015-2016. Out of this population، 200 students were randomly selected who were staying at Oromieh University dormitories. Of these students 50% (n=100) were female، and the other half were male. In order to collect data، the adolescents responded to Depression، Anxiety and Stress Scale (DASS-21) Questionnaire، the Resiliency Scale and Endler and Parker’s Coping Questionnaire was used. Information obtained was analyzed by using multivariate analysis of variance and multiple regression analysis.
Results: The results showed that there was a significant negative correlation between resiliency and Psychological Distress Profile. There was significant positive correlation between emotional and avoidant coping styles،. There also existed a significant relationship between Psychological Distress Profile and emotion based and avoidant coping styles and variables of coping style (emotion-based)، resiliency، and gender well predicted Psychological Distress Profile (R2=%33). A analysis of multivariate data indicated، that the elements of Psychological Distress Profile (nostalgia for the family، the desire to return to family and consistency) different statistically (P<0/01) in male and female students.
Conclusion: Base upon this result can be Conclude that with improving the level of coping styles and resiliency of students، depression، anxiety and stress are reduced.
خلاصه ماشینی:
"همچنین تحقیقات مختلفی ارتباط نزدیکی بین سلامت روانی و سبکهای مقابلهای را گزارش کردند(محمدزاده Bernier, Larose &amp; Whipple Cavanagh & Snape Garmezy, Masten & Tellegen Libenberg & Ungar و خسروی، 1391) و عدم استفادۀ موفقیتآمیز از سبکهای مقابله با استرس منجر به خستگی و فرسودگی عاطفی و عدم سلامت میشود.
لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که تابآوری روانشناختی و سبکهای مقابلهای هیجانمدار و مسئلهمدار چه نقشی در پروفایل آشفتگی روانشناختی دانشجویان میتوانند داشته باشند و همچنین آیا تفاوتی بین پروفایل آشفتگی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر وجود دارد؟ ج) مرور ادبیات تحقیق افسردگی، یک اختلال خلقی است که خود را با علائمی نظیر خلق پایین، از دست دادن لذت و علاقه، کاهش وزن، بیخوابی، احساس خستگی، احساس پوچی، احساس گناه و ناتوانی در تمرکز و افکار مربوط به مرگ نشان میدهد.
جدول 1: میانگین و انحراف استاندارد تابآوری، سبکهای مقابله و احساس غربت بر اساس جنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول 1 مشاهده میشود، میانگین و انحراف استاندارد برای متغیرهای افسردگی در بین دانشجویان پسر 55/21، 60/4 و دختر 15/23، 63/4، برای اضطراب پسران 15/36، 53/6، دخترها 88 /42، 94/5، برای استرس پسران 57/30، 34/5، دخترها 16/34، 44/4، برای تابآوری پسران 47/61، 94/11، دخترها 93/62، 70/14 و سبکهای مقابلهای هیجانمدار، مسئلهمدار و اجتنابمدار پسران به ترتیب: 28/48، 73/9؛ 55/53، 62/7؛ 14/64، 98/9 و دخترها: 11/52، 49/6؛ 73/50، 36/6؛ 94/46، 12/8 است."