چکیده:
هدف : هدف از این پژوهش، پاسخ به این سوال است که با توجه به کارویژه های دانشگاه، از منظر دانشگاهیان، کدام گروه از ارزشهای اجتماعی باید در اولویت توجه باشند؟ در این پژوهش، مجموعه ای از ارزشهای عام اجتماعی و ارزشهایی که در محیط های علمی حضور دارند، مد نظر خواهند بود؛ ارزشهایی که به نوعی سرمایه اجتماعی هر جامعه، گروه، نهاد و سازمانی را تشکیل می دهد.
روش : روش تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی است. واحد تحلیل، فرد است که استادان، صاحب نظران و مدیران فرهنگی دانشگاهها می باشند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد بین برخی از شاخصهای زمینه ای با نظام ترجیحات ارزشی استادان و دانشجویان رابطه وجود دارد. از جمله؛ بین شاخص ارزشهای دینی با متغیر جنسیت، مقاطع تحصیلی و شغل، رابطه معنادار وجود دارد. داده ها گویای آن است که از نظر استادان دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارزشهای مسئولیت پذیری، تولید علم، تخصص و صلاحیت، دانش دوستی، تعهد اجتماعی، قانون مداری، عقلانیت و خردورزی، تحقیق و پژوهش، اخلاق علمی، نقد و نقدپذیری، ترویج اخلاق، عدالت خواهی و آزادی در دانشگاه از جایگاه برجسته ای برخوردارند و باید در دانشگاه به ترویج این گونه ارزشها پرداخت.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد در دانشگاه باید به همه ارزشهای اجتماعی پرداخت، اما ارزشهایی که با کارویژه اصلی دانشگاه مرتبط اند، باید از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار باشند؛ زیرا سایر ارزشهای اجتماعی باید حول ارزشهای اصلی دانشگاه شکل گرفته و مورد اعتنا و ترویج قرار گیرند
خلاصه ماشینی:
ترجيحات ارزشي دانشجويان ، استادان و کانون هاي ترويج ارزش ها در دانشگاه ها 1 عبدالرضا حاجيلري 2 جعفر محرمي چکيده هدف : هدف از اين پژوهش ، پاسخ به اين سؤال است که با توجه به کارويژه هـاي دانشـگاه ، از منظـر دانشگاهيان ، کدام گروه از ارزشهاي اجتماعي بايد در اولويت توجه باشند؟ در اين پـژوهش ، مجموعـه اي از ارزشهاي عام اجتماعي و ارزشهايي که در محيط هاي علمي حضور دارند، مد نظر خواهند بود؛ ارزشهايي که به نوعي سرمايۀ اجتماعي هر جامعه ، گروه ، نهـاد و سـازماني را تشـکيل مـيدهـد.
داده ها گوياي آن است که از نظر استادان دانشگاه و دانشجويان تحصيلات تکميلي ، ارزشهاي مسئوليت پذيري، توليد علم ، تخصـص و صـلاحيت ، دانـش دوسـتي، تعهد اجتماعي، قانون مداري، عقلانيت و خردورزي، تحقيق و پژوهش ، اخلاق علمي، نقد و نقدپذيري، تـرويج اخلاق ، عدالت خواهي و آزادي در دانشگاه از جايگاه برجسته اي برخوردارند و بايد در دانشگاه به تـرويج ايـن گونه ارزشها پرداخت .
) داده هاي جدول ١، گوياي آن است که از نظر پاسخگويان و جمعيت نمونه که اسـتادان دانشگاه و دانشجويان تحصيلات تکميلي ميباشند، ارزشهاي مسئوليت پذيري، توليـد علـم ، تخصص و صلاحيت ، دانش دوستي، تعهد اجتماعي، قانون مداري، عقلانيـت و خـردورزي، تحقيق و پژوهش ، اخلاق علمي، نقد و نقدپذيري، ترويج اخلاق ، عدالت خـواهي و آزادي، از جمله ارزشهايياند که در دانشگاه از جايگاه برجسته اي برخوردارند و بايد در دانشگاه به طور عمده به ترويج اين گونه از ارزشها پرداخت .